Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Tuesday 24 February 2009

Terkejut tatkala membaca kisah bapa termuda di Britain - seorang pelajar yang hanya berusia 13 tahun. Menurut sumber tersebut beliau mendapat status bapa selepas TEMAN WANITANYA yang berusia 15 tahun melahirkan seorang bayi perempuan. Mereka melakukan hubungan intim ketika budak lelaki itu berusia 12 tahun. Tambah sumber itu lagi ibu bapa kepada budak lelaki tersebut tidak marah dan terkejut apabila menerima berita kelairan bayi itu malah memberi galakan dan semangat kepada anak-anak mereka.


Apa perasaan anda bila mengetahui perkara ini?

"Biasa la tu kalau berlaku di Britain. Mereka berfikiran terbuka" kata si A.

"Memang untung budak lelaki tu. Masa umur 12 tahun dah ada teman wanita. Dapat anak pula tu". tambah si B.

"Ish.ish.. Teruk betul dunia akhir zaman ni. Macam-macam perkara boleh berlaku" si C berpendapat.

Bagi mereka yang beriman, itu bukanlah jawapan yang sepatutnya diberi. Analisis isu ini perlu diperhatikan begini :

1) Budak lelaki dan teman wanitanya masih di bawah umur.
2) Budak lelaki tersebut belum berkahwin dengan teman wanitanya.
3) Anak yang dilahirkan adalah anak yang tidak sah taraf.

Akhlak dan moral

Salah satu slot dalam kursus perkahwinan yang aku hadiri baru-baru ini ada menyentuh tentang akhlak dalam perkahwinan. Bila menyentuh bab akhlak pastinya ada dalil naqli yang bersumberkan Al-Quran dan Hadis yang menyokong perkara tersebut.


لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِى رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٌ۬ لِّمَن كَانَ يَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡيَوۡمَ ٱلۡأَخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرً۬ا
21. Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. (Surah Al Ahzab)


Menurut satu hadis Nabi SAW :
"Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak"

Akhlak berbeza dengan moral. Akhlak merupakan tindakan dan perbuatan yang lahir hasil daripada kefahaman dan pembentukan peribadi yang mulia. Moral pula diasaskan mengikut tempat dan budaya. Sebagai contoh di Malaysia seseorang itu dikatakan tiada moral (adab) sekiranya memakai pakaian yang menutup kedua alat sulitnya sahaja tetapi di Barat memakai pakaian tersebut (boleh diistilahkan sebagai bikini) adalah perkara yang bermoral dan diterima umum. Oleh yang demikian boleh dikatakan bahawa moral boleh berubah mengikut tempat. Ia berbeza dengan akhlak. Akhlak yang dipraktikkan tidak berpandukan tempat dan budaya sebaliknya berasaskan iman dan kefahaman. Lihat sahaja dalam sirah Nabawi bagaimana Rasulullah SAW mempamerkan akhlak yang cukup agung hasil daripada didikan wahyu Allah SWT. Ketika Rasulullah SAW berdakwah di Taif misalnya, baginda telah diejek dan dilempar dengan pelbagai objek seperti batu dan kayu sehingga berdarah batang tubuh baginda. Apabila malaikat Jibril meminta keizinan daripada Rasulullah SAW untuk menghancurkan kaum tersebut, dengan lembut Rasulullah menolak dan berdoa "semoga mereka melahirkan generasi yang tunduk kepada Islam". Inilah yang dinamakan akhlak. Ketika apa keadaan sekalipun akhlak menjadi pemandu kepada sikap seseorang individu.

Dalam kes bapa termuda tersebut, kayu pengukur perbuatan beliau ialah moral dan bukannya akhlak. Jika akhlak yang dijadikan kayu pengukur sudah pasti kita boleh mengatakan bahawa perbuatan tersebut ialah zina dan salah.

Islam menjaga lima perkara

Kemunculan Islam menjaga lima perkara asas yang menjadi dasar kepada kehidupan manusia.

1) Agama
2) Akal
3) Nyawa
4) Harta
5) Maruah dan keturunan

Oleh sebab yang demikian jika ada diantara salah satu perkara diatas yang dilanggar maka hukuman kepada kesalahan tersebut ditetapkan sendiri oleh Allah SWT. Sebagai contoh mreka yang berzina jika belum berkahwin akan dirotan sebanyak 100 kali manakala jika sudah berkahwin akan direjam sehingga mati. Hukuman inilah yang kita panggil sebagai hukum hudud @ had sebagai kaedah pencegahan sebelum maslah tersebut menjadi wabak dan penyakit dalam masyarakat.

Tidak hairan jika di negara bukan Islam menolak penggunaan hukum hudud tetapi adalah menjadi suatu yang pelik apabila negara yang menggelarkan dirinya 'ISLAM' tidak menggunapakai malah memperlekehkan hukum ini. Bukan berniat berlagak pandai tetapi apa yang benar tetap benar. Menolak hukum hudud sebagai sistem perundangan dikhuatiri boleh menjejaskan aqidah. Maka nanti jangan dipersalahkan sesiapa jika masalah anak luar nikah menjadi beban yang sukar untuk diselesaikan.

"Ya Allah Ya Tuhanku, Kurniakanlah aku isteri dan anak-anak yang menjadi penyejuk mata kepada diriku"

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.