Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Saturday 17 April 2010

Satu, satu

abangyerm: kantoi ar lemah iman kalu pg demonstrasi...16 Mar 10, 22:11

Lama aku berhajat untuk mengulas pandangan ini yang dilontarkan di CboX. Pandangan ini dikeluarkan mungkin selepas pengunjung tersebut melihat banner demostrasi anti ISA yang aku letakkan. Salahku juga tidak menulis tentang demostarsi ini hingga ada yang terkeliru dengan apa yang cuba aku sampaikan.

Rasulullah SAW pernah mengeluarkan kenyataan berikut :

Barangsiapa yang melihat kemungkaran (kezaliman) hendaklah dia mencegah dengan tangannya, jika tidak mampu hendaklah dengan lisannya dan jika tidak hendaklah dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman.


Akta Keselamatan Dalam Negeri atau Internal Security Act (ISA) merupakan aktayang telah lama diperkenalkan di Malaysia. Bukan sedikit individu pernah ditahan menggunakan akta ini antaranya Dr Burhanuddin AlHelmi, Mahfuz Omar, Anwar Ibrahim dan juga Nik Adli bin Nik Abdul Aziz. Tidak perlu aku bincangkan secara terperinci tentang akta ini cuma yang paling mudah untuk difahami ialah mereka yang ditahan di bawah akta ini tidak dibicarakan di mahkamah seperti selalunya. Kesalahan mereka pula kadangkala tidak diketahui. Kenyataan Menteri Dalam Negeri merupakan skrip yang sudah dihafal-mereka ialah militan yang membahayakan negara atau mereka mengancam keselamtan negara. Namun hakikatnya ia tidak pernah dibuktikan.

Oleh yang demikian sebuah NGO yang dianamakan Gerakan Mansuhkan ISA atau singkatannya GMI ditubuhkan bagi memperjuangkan pembebasan mangsa tahanan ISA. Kemuncaknya ialah demostrasi pada 1 Ogos 2009 tersebut.

Apa yang cuba aku sampaikan ialah kehadiran pada demostrasi tersebut merupakan suatu tindakan bagi menunjukkan kebencian terhadap kezaliman ISA. Berdasarkan hadis Rasulullah SAW di atas tindakan selemah-lemah iman ialah membenci dengan hati. Benci dengan hati perlu ditunjukkan. Bukanlah benci dengan hati bermaksud menyimpan perasaan semata-mata. Sebaliknya ianya perlulah dizahirkan dengan suatu tindakan. Maka perhimpunan aman tersebut adalah bukti hati membenci kezaliman yang dilakukan.

Ianya tidaklah bermaksud mereka yang hadir ke perhimpuan tersebut semuanya adalah golongan yang lemah imannya. Kehadiran mereka merupakan tindakan yang paling ringan dalam mencegah kemungkaran dan kezaliman.

Tidak pula aku bermaksud mereka yang tidak hadir itu tidak beriman cumanya mereka tidak berkesempatan untuk menunjukaan rasa benci melalui kaedah berhimpun.
Berhimpun atau tidak hakikatnya perasaan benci kepada kezaliman, kemungkaran dan penindasan perlulah disemai ke dalam hati. Mana mungkin orang yang beriman suka kepada kemungkaran dan kezaliman.

Israel dan 1Malaysia

Kebencian kita terhadap Israel juga pernah dizahirkan melalui demostrasi akibat kedatangan pasukan kriket Israel ke Malaysia pada tahun 1997. Himpunan yang digerakkan mewakili kebencian hati seluruh umat Islam Malaysia.

Kini timbul pula isu kerajaan Malaysia melantik syarikat yang ada kena mengena dengan Israel sebagai perunding. Hasilnya apa yang dinamakan gagasan 1Malaysia-Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan dihebahkan kepada semua. Puas kabinet menafikan semakin hebat pula pendedahan demi pendedahan.
1Malaysia=One Israel dan kini 1Indonesia pula menambah bukti perkaitan. Bagaimana mahu menunjukkan rasa benci terhadap perkara ini. Sekali lagi pendekatan demostrasi telah diambil.
Demostrasi itu pada pandanganku mempunyai beberapa tujuan :
1) menzahirkan rasa benci secara kolektif
2) menarik perhatian umum terhadap sesuatu isu
3) salah satu medium penerangan kepada isu

Kesimpulan

Demostrasi hanyalah salah satu kaedah daripada pelbagai pendekatan lain yang boleh diambil. Namun biarlah demostrasi itu dilakukan secara beretika mengikut peruntukan undang-undang. Isu yang diperjuangkan haruslah isu yang relevan dan memberi kesan langsung ke arah kebaikan dan kesejahteraan umum.

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.