Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Monday 23 June 2008

Aku berada di kampus dua minggu lebih awal daripada penamat cuti semester. "Buat apa balik awal?", tanya seorang rakanku. "Pembantu Minggu Haluan Siswa", jawabku ringkas. "Rajin la kau buat kerja kemasyarakatan", pintasnya. "Cari pengalaman".......

Aku memang suka buat kerja-kerja sebegini. Semacam ada satu tarikan luarbiasa yang mendorong untuk melibatkan diri dalam kerja tersebut. Suka melihat gelagat manusia yang pelbagai. Selain itu ia menjadi medan latihan untuk menguji pelbagai kemahiran yang tidak mungkin dapat diperolehi di bilik kuliah. Jika ada pun maka pengalaman ini akan mengasah seterusnya memantapkan lagi kemahiran tersebut.

Mana taknya, pada hari pendaftaran kita sudah diuji dengan kerenah pelajar yang pelbagai. Datang sewal pagi untuk mengelakkan kesesakan, lupa membawa dokumen masuk ke dewan pendaftaran, mengusung beg besar keluar masuk kerete dan pelbagai lagi. Itu belum dikira karenah ibubapa yang marah-marah akibat ketiadaan tempat meletak kenderaan, maklumat yang tersilap dan bilik anak mereka yang tinggi di tingkat tiga. Kalau tak sabar, boleh teruji juga diri dan peribadi. Teringat semasa aku masuk mendaftar dulu.


Esok (29 Jun 08) akan mencatatkan sejarah dalam hidup sebahagian daripada kita yang berjaya menjejakkan kaki ke universiti. Separuh daripada impian keluarga sudah dipenuhi. Ada banyak lagi perkara yang perlu dilakukan.
Kepada rakan-rakan yang berjaya mendaftarkan diri sebagai pelajar UTHM, syabas diucapkan. Selamat berkenalan, Insyaallah aku akan memberikan pertolongan jika kalian ada masalah.

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.