Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Sunday 19 July 2009

Assalamualaikum WBT,
Aku sedar sudah agak lama blog ini tidak dikemaskini. Bukan masalah ketiadaan kemudahan internet apatah lagi sudah kekeringan idea untuk menulis. Jauh sekali hinggap perasaan malas.

Semua ini kerana komitmen aku terhadap projek sarjana muda yang sedang melalui fasa ujikaji makmal yang memenatkan. Sejak minggu lepas aku terpaksa menapis batu-batu (baca aggregat) yang akan digunakan untuk membuat bancuhan turapan jalan (asphalt pavement). Setelah aggregat tersebut ditapis mengikut saiz yang ditetapkan barulah nisbah campuran antara aggregat kasar, halus dan bahan pengisi boleh dilakukan. Dah namanya kejuruteraan, bukan sekali buat terus dapat nisbah yang tepat. Jika salah buat lagi dan lagi dan lagi......... hingga memuaskan spesifikasi ditetapkan dalam manual.

Sungguh memenatkan tetapi inilah hakikat yang harus dilalui. Tanpa kesugguhan dan pengorbanan mungkin tiada makna sebuah cita bernama kejayaan.

Sebelum menutup tulisan ini aku ingin kongsikan satu kisah lucu yang berlaku pada hari selasa lepas. Selepas kelas sebelah pagi, aku pergi ke Kafeteria Kolej Kediaman TSN untuk bersarapan. Semasa tiba di kaunter pembayaran, seorang pelajar lelaki meminta sesuatu dengan penjaga kaunter :

"Kak, minta kayu balak"

Aku melihat kakak penjaga kaunter tersebut terkebil-kebil. Mungkin hairan, pening atau sedang cuba menterjemah permintaan pelajar tersebut.

"Kayu balak? Mana ada kayu balak dekat kafe". Aku rasa ini mungkin antara monolog dalam hati kakak tersebut.

"Kak, ada ndak kayu balak?"

Aku mula ketawa sendiri kerana sudah dapat menangkap maksud permintaan tersebut.

Pada pandangan anda apa yang sebenarnya diminta oleh pelajar tersebut? Cuba teka sebelum melihat jawapan di bawah.


Dapat jawapannya? Memang itulah istilah yang digunakan rakan-rakan kita dari Sabah. Bila anda ke restoren selepas ini cuba gunakan istilah di atas. Pasti lucu melihat gelagat penjaga restoren yang terkebil-kebil cuba menafsir permintaan anda.

Tidak lupa juga ucapan tahniah aku sampaikan kepada Ust Hazrizal-penulis buku Aku Terima Nikahnya, Bercinta Sampai Ke Syurga dan Rindu Bau Pohon Tin dalam masa yang sama sebagai pengendali laman web Saifulislam.com atas kehadiran cahaya mata keempat beliau bersama ummusaif yang selamat dilahirkan pada 15 Julai yang lalu tepat jam 640 petang.klik untuk lihat gambar muizzuddin

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.