Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Friday 13 November 2009

Mengubah paradigma

Stephen R. Covey

Buat masa ini aku sedang menekuni kuliah '7 Habit of Highly Effective Muslim' oleh Ustaz Hasrizal Abd Jamil. Beliau menjadikan buku karangan Stephen R. Covey-7 Habit of Highly Effective People sebagai rujukan dan diubahsuai supaya ada suntikan rohani di dalam penyampaiannya. Harus diakui kuliah motivasi seperti ini harus ditekuni oleh semua terutamanya mahasiswa supaya nilai kendiri (self esteem) dan sudut pandang dalam kehidupan dapat diperbetulakan.

Seperti mana prinsip yang aku pegang selama ini, ilmu itu boleh datang dari pelbagai sumber. Bacalah apa juga jenis tulisan sekalipun sama ada ianya dalam versi novel, buku, artikel atau majalah kerana perkara ini telah aku kategorikan sebagai 'guru bisu' dalam proses pembelajaran. Namun apabila ianya dapat dihurai, diperjelaskan dan dalam masa yang sama dikaitkan dengan contoh persekitaran, ia menjadikan 'guru bisu' itu diberi nyawa untuk memperjelaskan lagi apa maksud sebenar isinya.

* ada sesiapa yang sudi menghadiahkan buku ini kepadaku??

Sebab itu ia menjadi sesuatu yang mengagumkan apabila seorang Ustaz yang mendapat sarjana dalam disiplin keagamaan mengulas menggunakan apa yang beliau gelarkan 'kitab' dari Barat. Sungguh walaupun aku minat membaca namun belum terdetik untuk aku memiliki apatah lagi membongkar buku-buku motivasi dari negara luar. Pendekatan Ust Hasrizal berkuliah atau lebih tepat lagi aku namakan sebagai 'membedah' buku pengarang barat adalah suatu contoh yang baik atas nama perkongsian ilmu untuk lebih kenal-mengenal dan berkongsi sisi pandang dalam kehidupan.

Sehingga artikel ini ditulis, aku hanya sempat menghabiskan dua kuliah beliau yang mana membincangkan tabiat pertama dan kedua dari buku tersebut. Insyaallah aku akan berkongsi sedikit pandangan mengenai tabiat 1 dan 2 iaitu proactive dan begin with the end in mind
dalam artikel yang seterusnya.

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.