Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Friday 11 December 2009

Karnival Cuti Sekolah

Apa erti percutian pada kalian?? Berehat? Menenangkan fikiran? Bekerja sambilan?
Cuti kali ini memang cukup memenatkan. Bukan kerana kuliah dan tugasan, bukan kerana program dan organisasi tetapi kerana aku perlu menjaga dua orang anak buah yang sangat aktif. Bermain sepanjang hari tanpa penat.

Semalam adalah hari yang paling memenatkan sepanjang aku menjaga mereka. Adik perempuanku (kameela) mengajak aku ke Bukit Jalil untuk Karnival Cuti Sekolah TV3. Setakat menjaga adikku yang seorang ini tidak mengapa kerana dia sudah pun berumur 10 tahun. Tidak banyak kerenah. Namun setibanya aku di Bukit Jalil, Abe (panggilan kepada abang iparku) menelefon bertanya kami di mana. Apabila aku mengatakan aku di Bukit Jalil, dia pun berkata akan menghantar Ilyas dan Maisarah ke sana. Dapat ke aku nak jaga 3 orang dalam suasana macam ni?

Lebih kurang pukul 10.30 pagi, Ilyas dan Maisarah pun sampai. Lupa nak beritahu, Ilyas ni umur dia 6 tahun, Maisarah pula 4 tahun. Masing-masing ada kerenah tersendiri. Jadi pada permulaannya susah juga aku nak mengawal suasana kerana tidak tahu apa yang patut dilakukan di karnival itu.

Namun gerai NTV7 menyelamatkan keadaan buat sementara. Mereka mengadakan telematch untuk kanak-kanak. Aku pun menyuruh kameela dan ilyas untuk bermain sementara Maisarah pula seronok mewarna. Yang seronoknya menang atau kalah, setiap peserta akan mendapat hadiah.

Selesai telematch, mereka nampak penat. Jadi aku membelikan mereka Milo dan aiskrim. Cuaca pada hari itu sangat panas. Makin banyak kerenah mereka. Untuk meredakan suasana aku membawa mereka ke gerai Dutch Lady. Kebetulan gerai tersebut menyediakan permainan Sand Art. Aku sangat lega kerana kami tidak perlu lagi berkeliaran di tapak pesta oleh kerana permainan ini mengambil masa yang lama dan dibuat di bawah khemah.

Biarlah gambar di bawah menceritakan segalanya....




Harus aku akui memang susah menjaga kanak-kanak. Ini baru anak buah, bukan anak sendiri. Sebab itu haruslah kita sentiasa bersyukur dan berterima kasih kepada kedua ibu bapa yang sabar menjaga kita hingga ke saat ini. Balaslah jasa mereka dengan apa cara sekalipun.

1 comment:

P . J . A . A . M . I . R said...

Alhamdulillah.. berlatih utk jadi bapa yang baik.. huhu


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.