Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Thursday 25 February 2010

Dua peristiwa Satu Kesimpulan

Assalamualaikum WBT,

Dalam kesibukan melakukan tugas sebagai pelajar praktikal, aku akui sukar untuk mencari ruang menulis di blog. Semasa masih bergelar mahasiswa, apabila aku amati kembali kebanyakan tulisanku diterbitkan pada waktu senggang samada pagi atau petang. Apabila masuk ke alam praktikal, masa senggang hanyalah selepas waktu isya'. Ditambah dengan kepenatan bekerja pada siang hari, perasaan untuk menulis selalunya dikikis oleh 'pujuk rayu' bantal dan tilam lantas mematikan hasrat jari untuk menari di papan kekunci.

Ketajaman daya fikir dan analisis serta kelincahan menyusun bahasa sedikit demi sedikit terhakis kesan daripada faktor-faktor yang disebutkan. Namun idea yang sudah lama bersarang dalam kotak pemikiranku harus dicoretkan supaya ia dapat didokumentasikan untuk rujukan akan datang.

Fokus perbincangan

Heboh 1Malaysia apabila The Herald Weekly ingin menggunkan kalimah 'ekslusif' Allah dalam penerbitan mereka. Terdapat di sana ulama yang membenarkan juga yang mengharamkan. Bukan sahaja heboh di dalam negara bahkan Syeikhul Islam Yusuf Qaradhawi turut melontar 'bola' pencerahan minda. Demostrasi yang dahulunya dianggap asing telah menjadi budaya masyarakat Melayu. Pelbagai pendekatan diambil bagi menjernihkan pertanyaan di sekitar masalah ini. Nyatanya 'mercun' yang dibaling rupa-rupanya membawa kesan lebih hebat dari 'meriam besar' dalam filem Queen of Langkasuka sehingga melibatkan ramai 'anggota penyelamat' dalam proses menanganinya.

Apabila isu ini semakin reda, timbul pula budak nakal yang melemparkan 'mercun' kedua. Kali ini mercun yang dimainkan ketika hampirnya sambutan Maulidur Rasul lebih mudah ditangani. Sebab mercun kali ini adalah mercun yang sudah tamat tarikh luput. Isunya cuma berarak atau tidak berarak. Dan sekali lagi jelas demostrasi sudah teradaptasi dalam masyarakat Melayu.

Kaitan dua peristiwa

Diamati secara terperinci, daripada dua isu ini terdapat pengajaran yang tersirat di sebaliknya. Dalam pengamatanku, penyelesai bagi dua isu ini terkandung pada kata kunci ILMU dan TINDAKAN.

Yang jelasnya dua isu ini bersangkutan dengan masalah AGAMA ISLAM itu sendiri kerana Allah dan Rasulullah SAW adalah perkara yang wajib diimani oleh setiap muslim. Maka sebelum BERTINDAK, hujah berpaksikan ILMU perlu terlebih dahulu dikaji,dikumpul, dibahas dan diresolusikan. Barulah nanti TINDAKAN yang diambil sedikit sebanyak memberi penyelesaian bukannya kecelaruan.

Yang harus dikesali ketika ini ialah TINDAKAN mendahului ILMU yang menyebabkan kekusutan yang berpanjangan.

Tidak perlu lagi aku mengulas mengenai isu penggunaan kalimah Allah oleh golongan Kristian. Bagi mereka yang 'disuap' dengan ilmu mendahului 'memuntahkan' dengan tindakan sudah pasti berjumpa jalan penyelesaian. Pandanglah isu ini dari mana-mana sudut samada AKIDAH, HUKUM atau KESAN - kesemuanya telah dibahas secara ILMIAH dan semua hujah yang digali dari Al-Quran dan Sunnah sudah diKEDEPANKAN.

Sama halnya dengan isu perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul.

Biar ILMU didahulukan PENYELESAIAN diutamakan
daripada
TINDAKAN didahulukan HURU-HARA diutamakan

Di sini aku perturunkan suatu perkongsian ILMU. Dalam hal kasih kepada Rasulullah SAW, analisis Ust Johari Ad Wahab dari Pulau Pinang sangat elok untuk diperhatikan. Kata beliau, untuk menunjukkan kasih kepada Rasulullah SAW perlu dikumpul dua komponen tindakan iaitu :

1) Mencintai Rasulullah SAW dengan sebenar-benar cinta sepenuh hati nurani
2) Mengikuti tingkah-laku Rasulullah SAW dalam segenap aspek kehidupan

Beliau menjelaskan bagaimana sirah menceritakan bahawa ada dua nama besar yang hanya mengambil salah satu daripada dua komponen yang disebutkan menyebabkan mereka menjadi penghuni neraka.

Pertamnya ialah ABU JAHAL yang merupakan bapa saudara Rasulullah SAW. Saat lahirnya RAsulullah SAW beliaulah orang yang paling gembira kerana rasa kasih beliau kepada Rasulullah SAW. Namun ketika Rasulullah SAW mengajak untuk mengikuti baginda beliau enggan.

Keduanya ialah Abdullah bin Ubay bin Salul. Beliau adalah antara manusia yang bersama-sama duduk dalam perhimpunan serta bersolat dibelakang Rasulullah SAW namun di dalam hati beliau menyimpan perasaan kesumat dendam terhadap baginda.

Pemerhatian terhadap kenyataan di atas boleh dijadikan hujah ilmiah kepada masalah pembatalan perarakan Maulidur Rasul di Pulau Pinang. Jika dengan berarak boleh melengkapkan dua komponen tersebut maka beraraklah, sebaliknya kalau perarakan hanyalah sebagai adat yang 'dipertahankan' dari generasi ke generasi tanpa menyemai sebesar benih pun dua komponen disebutkan maka meninggalkannnya juga tiada menimbulkan apa-apa masalah besar.

Lantas apa perlu dikecohkan tentang ada atau tiadanya perarakan. Pasti banyak lagi hujah ILMIAH yang boleh kita kumpul dan bahaskan sebelum mengambil TINDAKAN 'kurang bijak' yang akhirnya memalukan diri sendiri.

Titik noktah

Islam ditegakkan dengan hujah ILMIAH. Ayat yang pertama diturunkan sebagai bukti. IQRA = BACALAH rujuk sini. Kemudian baru ayat berikut :



Hai orang yang berkemul (berselimut) (1)

قُمْ فَأَنذِرْ

bangunlah, lalu berilah peringatan!

rujuk selengkapnya surah Al Muddaththir di sini

Kalau hanya sekadar BANGUN (baca BERTINDAK) lalu meracau/mengigau tidak tentu hala pasti menyusahkan orang di sekeliling. Jadilah mereka yang bijak yang BANGUNnya untuk MEMBACAKAN (baca MENYEBARKAN ILMU) lalu menyelesaikan masalah.

1 comment:

MFS_8812 said...

Suka ana baca blog nta dengan cara kritis dan kretif berfikir.


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.