Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Monday 14 June 2010

Kitaran Hidup

Kebanyakan individu terutamanya bagi yang bekerja sudah pasti ternanti-nanti kehadiran hujung minggu. Bagi mereka inilah masa emas yang harus dimanfaatkan untuk berehat bersama rakan-rakan dan keluarga. Namun sejak kebelakangan ini corak masyarakat telah berubah terutamanya di bandar yang mana mereka menggunakan peluang hujung minggu tersebut sebagai masa untuk mengadakan majlis samada akikah, walimah, kenduri kesyukuran dan sebagainya. Kemampuan orang bandar untuk menyewa khemah dan menggunakan khidmat katering menyumbang kepada faktor berlakunya peristiwa ini.

Sesuatu majlis itu tidak akan berjaya hanya kerana penganjur tetapi tetamu turut memainkan peranan. Mana mungkin sesuatu majlis itu dianggap berjaya jika tiada tetamu yang hadir sebagai penyeri majlis. Rasulullah SAW juga berpesan kepada kita, PENUHILAH UNDANGAN JIKA KAMU DIJEMPUT. Menyahut seruan itu pada hujung minggu yang lalu, aku telah menghadiri beberapa majlis yang diadakan di Negeri Sembilan dan sekitar Bangi.

Sabtu - 12 Jun 2010

Trut...truttt.....Nama Hasri Serdang tertera pada skrin telefon. Pantas butang hijau pada telefon ditekan tanda menyambut panggilan.

"Assalamualaikum wbt, Firdaus ada di mana? Jom ke Rembau", Hasri melontarkan hasrat.
"Waalaikumsalam wbt, boleh juga. Nak tunggu di mana?", hasrat bersambut.
"Tunggu di rumah. Nanti ana datang ambil".

Sebuah kereta Honda berwarna biru masuk ke kawasan rumah. Kelihatan satu susuk tubuh di dalam kereta. Aku cukup pasti itu Hasri, senior ketika menuntut di universiti dulu. Selepas menjemput aku, kami menuju ke stesen komuter UKM untuk menjemput Sar Imran yang sudah berjanji dengan Hasri untuk turut serta.

Perjalanan ke rumah pengantin tidak berapa sukar. Lebuhraya Utara-Selatan menjadi pilihan. Keluar ke Simpang Ampat lalu menuju ke pekan Rembau. Dalam pukul 3.00 petang kami sudah berada di sana.


Majlis diadakan sederhana tetapi meriah. Pasangan pengantin merupakan senior kami semasa di universiti dulu. Kepada pasangan JOHAN@JOE dan IZZATUL : Barakallah hu lakuma, Wa Baraka Alaikuma....


Belakang dari kiri : Hasri, Joe, Hannan
Depan dari kiri : Sar Imran, Hanafiah dan Sairudin


Dalam masa yang sama majlis walimah seperti ini menjadi medan untuk bertemu senior-senior yang lain seperti Abang Sairudin, Hannan dan Hanafiah beserta isteri dan anak masing-masing. Mendengar cerita dan pengalaman mereka terasa jauh lagi perjalanan hidup yang harus aku lalui. Mereka telah memasuki fasa lain dalam hidup sedangkan aku baru mula bertatih setelah menamatkan alam pengajian.

Apa yang lebih menarik, perjalanan kami ke Rembau ini menghadirkan peluang untuk kami bertemu dengan Zulkarnain, seorang lagi rakan lama yang kini bertugas sebagai guru di Sekolah Agama Yayasan Sofa, Rembau. Setelah menamatkan pengajian beliau mengambil peluang mengajar sementara di sekolah ini sebelum diserap menjadi guru tetap. Begitulah warna dan corak hidup manusia. Masing-masing sudah tersedia rezeki oleh Allah SWT.


Ahad - 13 Jun 2010

Satu jemputan untuk menghadiri majlis akikah diterima oleh ayahku sejak minggu lepas. Pukul 11.00 pagi majlis tersebut dijadualkan untuk bermula.

Sebelum ke majlis tersebut tanpa diduga satu panggilan diterima daripada pengerusi surau kariah kami memaklumkan tentang kematian adik kepada seorang ustaz yang selalu mengisi ruang kuliah di surau kami. Beliau memaklumkan jenazah akan diuruskan dan disolatkan pada jam 3.00 petang.

Memenuhi saranan Rasulullah SAW, sekali lagi kami sekeluarga ke majlis akikah pada sebelah pagi seterusnya menghadiri acara pengurusan jenazah di sebelah petang.

Kesimpulan Hujung Minggu

Balik dari ketiga-tiga majlis, baru aku sedar bahawa kesemua majlis itu merupakan sebahagian daripada kitaran hidup seseorang manusia. Kita bermula dengan dua pasangan manusia iaitu Adam dan Hawa, berkahwin dan dikurnikan cahaya mata. Hidup di dunia dalam jangka masa tertentu seterusnya diakhiri dengan kematian untuk berpindah ke alam yang kekal abadi.

Berakhirnya satu lagi hujung minggu bagiku...

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.