Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Tuesday 31 May 2011

Catatan Hujung Mei 2011

Alhamdulillah, selepas setahun bekerja secara kontrak di Kumpulan IKRAM Sdn Bhd akhirnya aku ditawarkan untuk menyambung khidmat di sini. Rezeki yang datang hasil kerja keras dan kesungguhan sewaktu projek pemetaan cerun di Pulau Pinang dan Bukit Kanada, Miri setahun yang lalu. Maka terbuktilah perihal kata 'man jadda wa jada' ke atas diriku ini.

Aku juga merasa amat bertuah kerana berada di dalam bidang kejuruteraan geoteknikal yang walaupun sewaktu zaman pengajian dahulu merupakan antara bidang yang dianggap susah atau pun killer subject namun kini sedikit demi sedikit aku mula menyukainya.

Pengalaman yang paling berharga sehingga saat ini adalah kesempatan untuk melawat lokasi kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-Anak Yatim At-Taqwa, batu 14, Hulu Langat. Kerana tuntutan kerja, aku berada di lokasi kejadian pada hari Ahad 22 Mei 2011 yang lalu.

Setiap kejadian yang berlaku pasti memberi sejuta tafsiran yang berbeza mengikut cara seseorang individu itu memandang perkara tersebut. Rasa simpati di atas kematian 16 orang penghuni rumah tersebut menyusup ketika berada di tempat kejadian.

Tiada siapa yang patut dipersalahkan. Dari segi kejuruteraan memang terdapat beberapa faktor penyebab terjadinya runtuhan yang dasyat ini namun jangan kita lupa bumi ini makhluk Allah SWT dan dia berhak untuk memerintahkan bumi untuk melakukan apa sahaja.

Semoga adik-adik yang terkorban dalam peristiwa ini diangkat sebagai syuhada. Anak yatim dan dalam masa yang sama menjadi pemburu ilmu wahyu. Risaukanlah bagaimana rupa kematian kita kelak. Adakah dalam keadaan husnul khatimah atau su'ul khatimah??


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.