Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Tuesday 26 April 2011

Jangan Diremehkan Perihal KATA

Benar kata pepatah “Perjalanan yang jauh bermula dari langkah yang satu”. Kebijaksanaan dalam membuat keputusan sekitar cerita kehidupan sehari-hari akan mengarah ke mana hala tuju manusia selapas itu. Namun bersandarkan kebijaksanaan sendiri semata tidak cukup kerana kurangnya suatu ilmu yang dipanggil PENGALAMAN. Menerima pandangan dari yang lebih berpengalaman bakal menjadikan suatu keputusan yang akan dibuat lebih bernilai dan bermakna lebih-lebih lagi jika pandangan itu datang dari mereka yang berkuasa untuk mencorak hidup kita.

Andaikan anda berada pada situasi ini : seorang budak cemerlang lepasan sekolah rendah bercita-cita ingin menjadi seorang ahli dalam bidang teknologi. Mengikut resminya pastilah sekolah aliran sains dan teknologi harus didatangi. Namun perancangan ibunya tidak selari.

“ibu mahu kau ke sekolah pondok”.

Bagaimana perasaan anda ketika itu?

Inspirasi Kata-Kata Hikmah

Walau pepatah inggeris ada menyebut “Action Talk Louder Than Word” tetapi jangan dinafikan bahawa “Word Will Determine Your Action”. Kuasa PERKATAAN adalah kuasa yang tidak boleh diremehkan. Bahkan kadang-kadang perkataan boleh dianggap mantera sakti yang menyembuhkan. Lalu manusia boleh terinspirasi oleh sebuah rangkaian perkataan seterusnya mengubah dalam bentuk tindakan.

- man jadda wajada -
Siapa yang bersungguh-sungguh pasti berjaya

Kata-kata pertama yang didengar oleh seorang anak muda kampungan ketika memulai alam baru persekolahan di sebuah pesantren (sekolah agama). Lagak gaya seorang ustaz yang lari dari kebiasaan penampilan, berkemeja, seluar slack dan bertali leher membunuh bayangan tradisi penampilan jubah dan serban putih seperti yang dibayangkan. Jauh... Sesungguhnya jauh dari bayangan asalnya terhadap sekolah agama yang biasanya dikhabarkan mundur, sekolah kelas kedua, tempat himpunan pelajar bermasalah dan pandangan-pandangan negatif lain yang bersangkutan dengannya.

Belajar berkongsi pengalaman

Jadikanlah diri anda sebagai PENCERITA atau PEMBACA/PENDENGAR pengalaman. Anda mungkin boleh menginspirasi atau terinspirasi oleh pengalaman. Tidak semua orang boleh bersetuju dengan pendapat ini tetapi aku tergolong di dalam golongan pencinta pengalaman. Atas maksud itulah aku mengesyorkan supaya novel berikut menjadi bacaan kalian.

Mengabdikan pengalaman sendiri di dalam bentuk novel mungkin menjadi gaya kebanyakan penulis masa kini. Namun tidak semua berjaya untuk menginspirasi pengalaman mereka kepada orang lain tetapi tidak bagi novel ini. Bertemu dengan penulis, Ahmad Fuadi, dalam sesi bual santai pada slot kuliah subuh di surau an-nur pagi ahad yang lalu menjadikan aku jatuh cinta untuk meneroka novel trilogi karya penulis muda Indonesia ini.

Bagi menyemarakkan lagi tradisi ilmu dan budaya membaca khususnya bagi golongan muda, juga dengan kedatangan Pesta Buku Antarabangsa kali ke-30 di PWTC tahun ini, aku ingin mengajak kalian meneruskan tradisi keilmuan dengan memeriahkan pesta buku tahun ini. Secar peribadi aku telah Berjaya untuk menghadiri pesta buku bagi tahun 2009 dan 2010 dan Insyaallah peluang yang datang tahun ini tidak akan aku lepaskan.


Mungkin aku juga sudah mula diresapi roh - man jadda wajada -

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.