Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Friday 22 May 2009

Moga Kamu Menjadi Insan Yang Berfikir

Bertemu penghulu segala hari-hari Jumaat. Membelek laman web berita maya menemukan aku pada berita berikut.

ADUN Manik Urai Kelantan Meninggal Dunia


KOTA BAHRU [10.47 am] - Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Manik Urai, Kelantan, Ismail Yaacob, meninggal dunia di Hospital Raja Perempuan Zainab II pada kira-kira jam 5.55 pagi ini kerana sakit jantung. Perkara itu disahkan Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob ketika dihubungi hari ini.

Bolehkah anda jangka kesan daripada peristiwa di atas? Semacam ada banyak pengajaran yang Allah SWT nak tunjuk kepada mereka yang beriman dan yang mahu berfikir.

Ingat tak ketika Peristiwa tiga adun Pakatan Rakyat di Perak "melompat" ke pihak Barisan Nasional. DS Nizar minta DUN dibubarkan dan pilihanraya diadakan semula? BN kata tak mahu. Akhirnya Allah SWT takdirkan ada juga pilihanraya kecil di Bukit Gantang selepas YB Roslan Sharum meninggal dunia.

Kali ini ceritanya berbeza. Selepas DUN Penanti dikosongkan oleh bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, pilihanraya kecil akan diadakan pada 31 Mei 2009 nanti. BN telah mengambil keputusan untuk tidak bertanding atas alasan-alasan tertentu. Dengan berita kematian Adun MAnek Urai di Kelantan bermakna satu lagi pilihanraya kecil bakal berlaku. Apa jangkaan anda? Adakah BN akan meletakkan calon atau tidak? Nampak gaya Biro Politik BN kena mesyuarat sekali lagi.

Sebagai rakyat yang peka, anda seharusnya melihat kejadian semasa dengan pandangan mata serta pandangan hati. Kematian adalah kerja Allah. Dalam kegawatan politik semasa, ramai di kalangan ADUN dan Ahli Parlimen meninggal hingga memaksa pilihanraya kecil diadakan. Rakyat pula semakin celik dan sedar untuk mengundi calon yang sepatutnya. Tidakkah mereka yang berkenaan menyedari hakikat ini. Cukuplah dengan gagasan baru yang cuba nak diperkenalkan. Agenda yang perlu diperjuangkan telah lama digagaskan. Agenda agama, agenda ummah yang digagaskan oleh Nabi Muhammad SAW. Kembalilah untuk bersama-sama memperjuangkan agenda ini. Selagi mana ada agenda atau gagasan lain yang ingin diperjuangkan sambil mengkesampingkan agenda agama, agenda ummah ini, selagi itulah akan ada pertentangan dan perjuangan tidak boleh bersatu walaupun atas nama bangsa atau keluarga.

ٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِين

Pada hari ini orang-orang kafir telah putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridai Islam itu jadi agama bagimu
Surah Al-Maidah ayat 3

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.