Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Friday 25 April 2008

Awal pagi

Selepas solat subuh pagi ini, aku termenung sebentar. Entah apa yang dimenungkan. Yang pastinya berkisar tentang minggu peperiksaan yang sedang aku harugi. Mengikut perkiraan, aku menjangkakan keputusan yang bakal diperolehi jauh dari sasaran awal. Banyak perkara yang menyebabkan ini terjadi. Sempat juga ungkapan berikut singgah di kotak fikiranku :
"alangkah baiknya jika dapat pergi ke masa lalu dan betulkan kesilapan yang dilakukan".
Boleh ke??? Tak mungkin. Hidup harus realistik. Apa kata kalau aku berfikir sebegini :
"alangkah baiknya jika masa yang akan datang aku dapat melakukan yang terbaik supaya ia menjadi masa lalu yang indah".
Masa yang telah berlalu tak dapat diundur kembali. Yang lepas telah menjadi sejarah. Sambil meneguk nescafe panas dan mendengar lagu Aku ingin pulang nyayian Ebiet G.Ade, aku cuba mengutip kembali semangat lama yang pernah aku cipta. Wajah abah, ibu dan orang-orang kesayangan terbayang silih berganti. Insyaallah harapan mereka tidak akan aku hampakan.
7.15 pagi, Jumaat, 18 Rabiulakhir 1429h

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.