Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Friday 4 July 2008

Apabila kezaliman menjadi kelaziman

Pagi ni semua mahasiswa/i baru menduduki ujian penempatan Bahasa Inggeris (placement test). Aku yang tidak terlibat untuk menjaga peperiksaan memulakan pagi dengan melayari laman berita maya. Berita yang sedang hangat sekarang ini pastinya berkisar tentang kisah Timbalan Perdana Menteri, Bekas Timbalan Perdana Menteri dan entah budak mana yang seusia denganku yang tiba-tiba menjadi terkenal akibat pengakuan yang diragui kesahihannya. Ini aku tak nak komen. Yang benar tetap benar dan yang salah tetap salah tetapi siapa yang nak mengaku salah??

Aku tak minat dengan isu tersebut. Kemudian aku melayari pula laman berita maya yang lain. Satu tajuk berita menarik perhatianku. "Anak tahanan ISA meninggal dunia ketika kelibat ayah belum kelihatan". Pantas tajuk tersebut aku capai. Butir demi butir perkataan aku baca. ZALIMMMMM.... Rumusan akhir yang dapat aku buat.

Mengikut laporan tersebut, ayah mangsa iaitu Shahrial Sirin tidak tiba di hospital seperti yang dijangkakan. Beliau telah mendapat kebenaran Menteri yang sepatutnya untuk dibawa keluar bagi tujuan tersebut namun sehingga saat ini tiada siapa yang mengetahui di mana beliau berada.

Manakah hilangnya nilai peri kemanusiaan manusia akhir zaman. Tidak cukup dengan melakukan tahanan tanpa bicara selama tujuh tahun terhadap Shahrial, di saat beliau ingin melawat anaknya pun tidak diketemukan. Aku tidak dapat menerima perbuatan seperti ini lebih-lebih lagi dilakukan di dalam negara 'Islam' dan demokratik yang aku cintai. Mungkin ada yang beranggapan bahawa ini kes terpencil tetapi bagi ahli keluarga yang terlibat ini adalah perkara yang serius. Di mana agaknya mereka letakkan perasaan kasih-sayang yang Allah kurniakan.


Tanpa sedar air mata menitis. Walaupun aku seorang lelaki, aku tetap diciptakan sebagai seorang insan yang mempunyai perasaan belas ihsan. Apa ertinya kehidupan aman yang aku nikmati sekiranya dalam sempadan negara yang sama masih ada yang teraniaya. Moga Allah memberi hidayah kepada mereka semua. AMIN.

3 comments:

firjani said...

i dont think ISA is relevant. nahhh i mean i never believe it was relevant. kejam.

M.Firdaus said...

Bukan ISA sahaja. Apa-apa pun yang menjurus kepada KEZALIMAN adalah tidak wajar dan harus diruntuhkan.
Boleh bagi URL blog awak??

firjani said...

i have terminated the blog long time ago and still being here as i loved to (freely) surf others people’s thought. and for someday, i was thinking of start to write back in here. just wait for it (if it is really happen lah:D) hey keep on update-ing ur blog, i love to read it! :D


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.