Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Friday 31 October 2008

Aku dan Makhluk Itu II

Melihat entri sebelum 'Aku dan Makhluk Itu' membuatkan aku terasa seperti budak sekolah rendah. Entah apa yang aku sampaikan melalui kisah tersebut. Dalam ayat mudah sebenarnya aku ingin menceritakan tentang PERANGAI penghuni KKTDI yang aku bahasakan sebagai 'makhluk-makhluk'.

Perasaan kecewa timbul melihat sikap mereka ketika latihan kebakaran pada malam itu. Kerjasama yang diharapkan tidak menjadi kenyataan. Kasihan aku melihat Pengetua KKTDI, Dr Mustafa menjerit memberi arahan. Begitu juga felo-felo dan ketua blok. Arahan untuk mengosongkan bangunan, berhimpun, berbaris dan bergerak seperti tiada makna pada mereka. INI CUMA LATIHAN, MAIN-MAIN, BUKAN TERBAKAR BETUL PUN.....

Inilah masalah masyarakat kampus pada hari ini. Tidak mengambil peduli keadaan sekitar mereka. Asalkan ianya tidak menyusahkan diri mereka maka ianya tiada kena mengena dengan mereka. Takkan dah kena baru nak kisah. "Dah terhantuk baru nak tengadah". Sikap seperti ini perlu diubah terutamanya kepada golongan mahasiswa uang boleh dianggap sebagai 'makhluk' intelektual dan dipandang tinggi oleh masyarakat sekitar.

Bercerita mengenai perangai 'makhluk' juga sudah cukup memeritkan. Melalui bilik mereka untuk ke surau atau kafeteria menggambarkan pandangan negatif kepada aku. Mana taknya. Kasut di depan bilik bersepah, menjenguk ke dalam melihat betapa tidak kondusifnya bilik tersebut dengan bauan yang pelbagai dan barang bertaburan cukup menyakitkan mata. Pemandangan tersebut sudah cukup untuk menggambarkan perangai penghuninya.
Mengapa aku tulis semua ini?? Bagi aku inilah punca kegagalan pelajar bumiputra. Ungkapan 'Rumahku Syurgaku' sangat releven sebenarnya. Kalau rumah itu ibarat syurga, maka penghuninya akan digelar ahli syurga. Perangai ahli syurga itu semestinya MAHMUDAH, POSITIF dan REAKTIF. Lawan kepada sikap ahli syurga ini ialah sikap ahli neraka yang MAZMUMAH, NEGATIF dan PASIF.

Sikap yang diamalkan dari rumah inilah yang diterjemahkan apabila terjun ke dalam masyarakat. Kalau sudah dari rumah bersikap ahli neraka maka gerak kerja dan kerja buat di medan masyarakat juga seperti itu. Pendek kata, kalau dah bilik pun malas nak kemas maka boleh disimpulkan dalam kelas juga malas nak memberi perhatian. Seterusnya malas nak mengulangkaji, malas membuat tugasan, malas datang kelas, MALAS segala-galanya. Nampak tak perkaitan dari kisah ini??


Oleh itu perubahan perlu bermula dari asas iaitu perubahan PERANGAI (baca ATTITUDE). Ingat lagi tema Ramadhan tahun ni. MASA UNTUK PERUBAHAN. UBAH PERANGAI ANDA BERMULA SAAT INI. Entri ini akan berakhir di sini tetapi PERUBAHAN tidak begitu. Aku mahu anda yang membaca entri ini berubah dan terus berubah.

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.