Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Monday 20 October 2008

Aku Dan Makhluk Itu

Banyak peristiwa menarik berlaku semenjak seminggu yang lalu tanpa sempat untuk aku berkongsi.Kesesakan talian (mungkin) di Kolej Kediaman menyukarkan untuk aku melayari internet.Seharusnya catatan pengalaman ini dapat dikongsi lebih awal iaitu sehari selepas kejadian berlaku.

BAB 1 : PENGENALAN

Hari : Jumaat
Tarikh : 17 Oktober 2008
Masa : 2.30 pagi


Percubaan untuk aku membaca berita atas talian akhirnya berjaya. Aku mencuba sejak dari pukul 12 tengah malam. Tidak pasti mengapa talian internet pada malam ini begitu sukar untuk dicapai. Dari satu tajuk berita hingga ke tajuk yang lain aku sudahkan. Setelah 'khatam' bahagian berita, tangan mula menari-nari menggerakkan 'si tikus' ke sana dan ke mari. Dari satu blog ke satu blog aku lawati. Ternyata blog-blog yang menjadi kegemaran aku dikemaskini dari semasa ke semasa.Santapan minda di awal pagi yang cukup menyeronokkan.

Tiba satu ketika......
Plup!!!!!

Bekalan elektrik terputus.

komputer riba yang bergantung kepada kuasa bateri masih menyala. Kedengaran suara 'makhluk-makhluk' penghuni bersahut-sahutan. Jeritan disambut bersambung-sambung. "Pagi-pagi buta pun nak buat bising," aku mengeluh. Aku memahami perasaan mereka. Mengapa tidak, malam minggu sebegini aku yakin kebanyakan 'makhluk-makhluk' di sini masih belum tidur kerana tangan mereka masih belum penat menyepak bola. Tangan menyepak bola???? Fikirkan.

Kepanasan mula dirasa. Tingkap dikuak bagi membenarkan udara segar masuk ke ruang.
Kringggggggggggggggggg!!!!!!!!!!!!!!!!

Bunyi loceng yang aku biasa dengar. Masa sekolah dulu memang dah lali telinga mendengar. Tapi loceng di pagi hari sebegini menandakan apa?


BAB 2 : CEMAS

Keadaan yang sudah sedia tidak aman ditambah dengan jeritan ini. "Api..api.." (baca dengan intonasi dan penghayatan yang betul).

Pintu bilik diketuk dengan kuat. Aku masih rasional ketika itu. Sempat berfikir "takkan la bekalan baru terputus lepas tu bunyi loceng sekarang pula isyarat kecemsan, macam tak logik". Walaupun sudah dapat meneka apa yang sedang berlaku, aku cuba untuk menkadikan lakonan ini seperti sebenar. Sebelum aku mengejutkan rakan-rakan sebilik, aku tutup komputer riba, simpan di dalam almari, kunci almari, tukar seluar dan mengambil telefon bimbit dan kunci bilik. Tak sampai seminit pun.

"Woi bangun, kebakaran" aku menyergah rakan-rakan. Mereka terpinga-pinga kehairanan tetapi mengerti maksud yang cuba aku sampaikan. Berlari-lari kami berempat menuruni anak tangga. Kelihatannya 'makhluk-makhluk' lain juga sudah berkumpul.

bersambung.........

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.