Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Saturday 21 March 2009

Alhamdulillah. Sambutan 10 Tahun Kelab Iqra telah selamat melabuhkan tirainya hari ini. Secara peribadi boleh aku katakan program ini berjaya mencapai objektif penganjurannya. Segala penat lelah berprogram selama tiga hari cukup memberikan kepuasan peribadi kepada diri. Melihat kesungguhan sahabat-sahabat lain bermesyuarat, berlari ke HEP dan Pusat Islam untuk mendapat kelulusan, mengatur gerai pameran dan pelbagai lagi bidang kerja yang dilakukan memberi gambaran bahawa KERJASAMA dan KOMITMEN adalah dua elemen penting yang perlu ada pada setiap individu yang bergerak di dalam organisasi - dalam kes ini Kelab Iqra.

Sempat bergambar kenangan dengan Sdr Azhan Atan

Dalam kesibukan berprogram aku sempat membeli sebuah buku baru hasil tangan penulis yang cukup aku kagumi iaitu Ust Riduan Mohamad Nor; seorang aktivis dakwah yang patut dijadikan ikutan teladan kepada para remaja hari ini. Dalam kesibukan tugas sebagai seorang guru, aktivis kemanusiaan dan pendakwah, beliau masih sempat mengarang dua buah buku baru iaitu
1) Gaza Menangis
2) Tokoh-Tokoh Gerakan Islam Abad Moden



Ketika ini aku hanya menumpukan kepada sebuah buku sahaja iaitu buku Tokoh Gerakan Islam Abad Moden. Walaupun telah kedapatan banyak judul buku di pasaran tentang tokoh-tokoh gerakan Islam moden namun aku rasa buku ini adalah lebih relevan dengan para pemuda kerana isinya yang ringkas tetapi padat dengan maklumat yang sedikit sebanyak boleh menaikkan semangat dalam diri.

Cumanya aku sedikit terkilan ketika bertugas menjaga gerai buku dan mempromosikan buku ini.

"Cuba saudara sebutkan nama-nama tokoh yang saudara kenal", aku menyoal seorang pengunjung sambil menunjukkan muka depan buku yang dipenuhi gambar yang pelbagai.

"Tak kenal la bang"....
"Ini macam...macam... tak tau la saya"
"Tak pernah tengok pun muka diaorang ni"
Tak tahu apa yang harus aku ungkap. Sedih mungkin melihat generasi masa kini yang tidak kenal malah tidak menghargai jasa-jasa tokoh yang meneruskan agenda dakwah Rasulullah SAW.

"Ini Imam Hassan Al-Banna", kata salah seortang pengunjung yang lain.
Terubat juga kesedihan hati.

Selain sejarah tokoh, penulis juga menyelitkan beberapa kata-kata hikmah tokoh tersebut yang pernah dinukilkan ketika mereka masih hidup. Sebagai contoh Dr Abdullah Azam telah berkata :

"Saya tidak akan meninggalkan jihad kecuali dengan tiga alasan. Pertama, saya terbunuh Di Afghanistan. Kedua, saya terbunuh di Peshawar. Ketiga atau saya keluar dari Afghanistan dengan kedua tangan saya digari" (mukasurat 35).

Kata-kata seperti ini merupakan kata-kata oarang yang benar-benar faham dengan Islam dan tuntutannya. Sukar untuk mencari tokoh zaman ini yang boleh mengeluarkan kenyataan sedemikian kecuali beberapa tokoh yang memang terkenal sebagai ulama di Malaysia.

Oleh yang demikian aku mengajak semua untuk memiliki buku ini sebagai koleksi peribadi. Harga promosi cuma RM 10 berbanding Rm 25 jika dibeli di pasaran luar. Bagi yang berminat boleh berhubung samada melalui e-mail fdaus@yahoo.com atau hubungi 013-7597907.

1 comment:

faizalzainol said...

tahniah untuk kelab iqra dan sahabat2 kelab iqra'..

teruskan usaha kalian...


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.