Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Wednesday 18 March 2009

Krisis Identiti

Letih aku menaip laporan untuk Projek Tahun Akhir. Bermacam jenis buku dan jurnal aku semak dan cuba untuk difahami. Agak sukar kerana terlalu banyak rujukan. Aku perlu memilih rujukan yang benar-benar boleh membantu dalam penghasilan laporan ini. Masa pula semakin menghimpit. Bab 1 dan 2 hampir selesai. Hanya bab 3 terdapat beberapa masalah yang sedang menanti penyelesaian.

Untuk merehatkan minda, aku membuka beberapa blog dan laman web untuk membaca isu terkini. Akhirnya aku berjumpa dengan satu berita yang cukup mengejutkan. Kisah bagaimana seorang penyayi kumpulan nasyid yang boleh dikatakan terkenal mengubah identiti asalnya kepada identiti baru yang kurang senang dipandang mata. Aku rasa tak perlu aku selindungkan nama dan siapa individu tersebut. Lama-kelamaan pasti orang ramai akan tahu hasil penyebaran maklumat di era teknologi kini.

Beliau yang aku maksudkan ialah Khairul Idzwan Baharin, bekas vokalis utama kumpulan nasyid Saujana yang dulunya popular dengan lagu-lagu seperti Sepohon Kayu, Bulan Bintang dan Suci Sekeping Hati. Dua kejutan yang beliau lakukan ialah :

(1) Menyertai ujibakat rancangan realiti One in A Million
* bagi aku ini bukanlah satu kejutan yang besar kerana sebelum ini sudah banyak artis yang mencuba nasib dalam rancangan realiti ini seperti Dayang Nurfaizah dan Shahila.



(2) Menukar imej daripada seorang lelaki 'sejati' kepada lelaki lembut
* aku bukan anti kepada lelaki lembut. Sebagai seorang manusia aku meraikan kepelbagaian sifat manusia tetapi dalam kes ini beliau telah melakukan satu perubahan 'sonsang' daripada imej baik kepada imej yang kurang baik.

Rasulullah SAW contoh ikutan

Para Nabi dan Rasul diutus oleh Allah SWT untuk menyeru manusia memilih jalan kebaikan dan meninggalkan jalan kejahatan. Kita beriman bahawa setiap nabi dan rasul wajib seorang lelaki yang dilantik dari kalangan manusia seperti kita, memikul satu tanggungjawab yang cukup besar untuk menyelematkan umat manusia daripada kesesatan dan kejahilan.

Betapa syukurnya kita dilahirkan dari kalangan umat Nabi Muhammad SAW yang merupakan penutup segala nabi serta kekasih Allah SWT. Baginda hadir menyeru manusia mentauhidkan Allah di masa masyarakat Jahiliah telah terpesong jauh daripada ajaran yang dibawa Nabi Ibrahim a.s. Segala macam kemaksiatan telah dilakukan oleh masyarakat Arab Jahiliah seperti membunuh bayi perempuan hidup-hidup, bertawaf sekeliling kaabah dalam keadaan telanjang dan menjadikan sistem hamba sebagai satu sistem untuk menindas golongan miskin.

Pertanggungjawaban seorang insan bernama Muhammad ketika usia 40 tahun sebagai seorang Rasulullah telah mengubah masyarakat arab menjadi satu entiti yang dihormati serta dicemburui samada dalam sejarah moden mahupun sejarah Islam itu sendiri. Dengan kedatangan Rasulullah SAW dan agama Islam yang dibawa, mereka berubah daripada

SEORANG JAHIL KEPADA SEORANG YANG BERILMU,

SEORANG YANG PEMARAH KEPADA SEORANG YANG PEMAAF,

SEORANG YANG HINA KEPADA SEORANG YANG MULIA.....

Semua perubahan ini berlaku kerana ajaran dan sistem yang terkandung dalam agama Islam.

Ini bersesuaian dengan firman Allah dalam surah Al-Anbiya ayat 107 :


وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.(21:107)

Oleh yang demikian apa yang ingin aku bawakan ialah Islam bukan sekadar satu agama peribadatan semata tetapi datang dalam satu pakej membawa satu sistem kehidupan lengkap yang dinamakan AD-DIN.

Di dalam sistem AD-DIN inilah terkandungnya sistem perundangan, sistem muamalat, sistem ekonomi, sistem pendidikan, sistem kekeluargaan dan apa sahaja sistem yang diperlukan oleh manusia di atas muka bumi.

Namun di sini aku ingin membincangkan tentang sistem akhlak sebagai salah satu sistem di dalam pakej AD-DIN ini.

Sistem Akhlak Islam

Apa yang berlaku kepada saudara Khairul Idzwan Baharin merupakan antara kegagalan sistem nilai yang dibawa oleh manusia. Modal Insan, Permata Negara dan pelbagai lagi sistem yang cuba diperkenalkan oleh manusia tidak mampu untuk menyelesaikan persoalan hidup kerana sistem manusia hanya menilai aspek luaran (jasmani) tanpa menilai sistem dalaman (rohani).

Sebagai contoh seseorang individu itu dikatakan seorang anak yang baik kerana ringan tulang membantu ibu ke kedai atau rajin mencuci kereta setiap petang. Dia masih dianggap anak yang baik dan bertuah walaupun sukar dikejutkan untuk solat subuh atau jarang membaca Al-Quran dalam sehari. Dia juga masih anak yang baik walaupun penampilannya berubah daripada penyanyi nasyid kepada mat rock atau mat lembut (tiada kena mengena dengan sesiapa). Ini kerana penilaian dilakukan menggunakan aspek jasmani bukan rohani.

Tanyalah sistem agama mana sekalipun, pasti mereka tiada 'silibus' untuk membersihkan rohani. Hanya Islam yang berjaya sejak awal kedatangannya memperkenalkan 'silibus' ini. Mana mungkin ada satu sistem yang boleh mengubah manusia daripada

SEORANG PEMARAH KEPADA SEORANG PENYABAR

SEORANG KASAR KEPADA SEORANG YANG BERSOPAN-SANTUN

SEORANG YANG HINA KEPADA SEORANG YANG MULIA.....

PLKN?? BTN??

Hanya satu perkara yang berjaya melakukan semua ini iaitu SISTEM AKHLAK ISLAM yang di bawa melalui KHEMAH IBADAH RASULULLAH. Mana mungkin mereka yang menjadikan Rasulullah SAW dan ajaran Islam yang ibawanya sebagai sistem dalam hidup sanggup berubah dari satu keadaan yang baik kepada keadaan yang jahat. Sepanjang sejarah Rasulullah SAW tidak pernah berubah prinsip perjuangan iaitu meyeru daripada kebenaran kepada kejahatan, tidak pernah Rasulullah SAW berubah daripada hukum Allah kepada hukum manusia, tidak pernah Rasulullah SAW merubah peribadinya daripada yang sedia ada kepada suatu peribadi yang lain. Ini semua kerana SISTEM AKHLAK ISLAM yang dibentuk melalui TARBIYAH ROHANI.


لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.(33:21)

Aku tidak berniat menyalahkan sesiapa tetapi apa yang berlaku memberi satu bukti bahawa menyanyi nasyid bukan jaminan untuk menjadi seorang yang baik. Lagu tidak membentuk sistem akhlak Islam keran ia tiada nilai rohani. Islam tidak pernah mensyariatkan nyanyian sebagai 'topik' dalam 'silibus' pembersihan rohani. Oleh itu jika kita mahu terus istiqomah dalam Iman dan Islam, cari-carilah guru yang betul-betul mahir dan boleh dipercayai untuk menuntut ilmu pembersihan Rohani dan berusahalah membentuk sistem akhlak Islam dalam diri anda.

3 comments:

firjani said...

tak best lansong 'doctor' khairul idzwan baharin jd cmtu!

petanda hujung2 zaman dah kut kan?

Unknown said...

kita tidak tau apa sebenarnya yang blaku pada dia..tidak adil bagi kita untuk menilainya hanya drpd penampilan dan luarnya sahaja..mana tahu,itu hanya sekadar penampilan luarannya saja,tetapi hati masih lagi dengan pegangan agama yang tetap utuh....masih lagi tidak tinggalkan solat dan sebagainya...kita hanya manusia kerdil..siapa lah kita untuk menilai orang lain...don't talk about someone else either it true or not...because its like no different between u n others reported at outside...peace brother..

Unknown said...

Salam Ziarah.Ana bersetuju dengn artikle tu,,,betul ISLAM adalah satu sistem pentarbiyahan yg harus manusia bukan shaja fahami tapi jg diamalkan...AKHLAK..terpuji contoh RASULULLAH s.a.w..
Terusnkan ush nta...HIDUP ISLAM!!


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.