Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Saturday 28 March 2009

Tuhan, Hujan dan Ujian

Artikel santai ketika ketandusan idea sambil melihat hujan petang.....

Tuhan

Perkataan tuhan ini umum. Orang Melayu guna tuhan, orang India panggil tuhan, orang Cina kata tuhan, orang Barat guna istilah God. Pendek kata semua manusia percaya tuhan. Hanya golongan Atheis dan komunis sahaja yang tak percaya tuhan. Bagi mereka alam wujud dengan sendiri. Manusia terjadi hasil daripada teori evolusi.

Namun tuhan adalah berbeza mengikut agama dan kepercayaan. Mengikut pandangan Islam tuhan itu dirujuk kepada ALLAH yang esa, tiada dua tiada berbilang kewujudannya. Tuhan Kristian pula wujud dalam keadaaan trinity, tiga tuhan dalam satu unsur-Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Ruh Kudus. Agama hindu pula kata tuhan itu dewa-dewa perang, dewa kekayaan, dewa hujan dan pelbagai lagi.

Hingga jadi kecoh Malaysia apabila ada pihak yang meminta kebenaran untuk menggunakan perkataan ALLAH padahal mereka sendiri tidak mengenali siapa itu ALLAH swt dari ertikata yang sebenar. Mereka faham dari sudut pandangan mereka sahaja.

Hujan

Mustahil orang tak tahu apa itu hujan. Hujan...Air turun dari langit.


Masa belajar subjek hidrologi, kita akan tahu tentang kitaran hidrologi. Bagaimana proses hujan terbentuk. Sesetengah orang kata hujan itu rahmat tetapi ada juga kata hujan itu bala. Hujan pula ada macam-macam jenis. Ada hujan renyai, ada hujan lebat, ada hujan disertai ribut petir, ada hujan disertai angin kencang. Itulah sifat hujan.

Ujian

Cubaan....Eh ini betul-betul, bukan cubaan. Cubaan...

Mesti biasa dengar dialog di atas. Ujian ni sebagai indikator untuk melihat sejauh mana manusia dapat menjadi rasional dalam ketika dilanda masalah. Kematian, kemalangan, kehilangan, kesusahan semua boleh dikategorikan sebagai ujian.

Ada yang diuji dengan kesenangan hingga lupa diri serta bongkak. Ada pula diuji dengan kesusahan sehingga putus asa. Ada yang boleh bersabar dengan ujian, ada pula yang tidak tahan apabila diuji. Pasti semua pernah diuji dengan ujian yang pelbagai. Ujian inilah yang mematangkan dan menambah asam garam dalam keidupan manusia.

Kesimpulan

Allah sebagai zat yang Maha Agung menciptakan manusia dan seluruh alam. Allah berupaya mentadbir alam mengikut kehendakNya tanpa perlu meminta pertolongan daripada makhluk. Sebagai manusia tidak kira apa bangsa dan keturunan, mempercayai Allah sebagai tuhan yang esa adalah tunjang akidah. Mana mungkin sah kesaksian dalam syahadah tanpa mengakui keesaan Allah.

Mempercayai Allah sebagai ilah (tuhan) bermakna kita perlu yakin bahawa setiap kejadian yang berlaku adalah ketentuan dariNya. Hujan lebat beserta ribut yang melanda Kolej Kediaman Tun Dr Ismail kelmarin bukanlah satu bencana alam yang biasa. Pasti ada sesuatu yag ingin Allah tunjukkan kepada kita. Hujan yang sepatutnya turun sebagai rahmat kadangkala mengandungi peringatan dan amaran yang perlu diselidiki. Sukar untuk mempercayai bagaimana angin yang tiada rupa dan warna itu bisa menerbangkan atap genting asrama. Bukan sedikit jumlahnya.

Jangan pula kita lupa dengan kisah Nabi Nuh as, Allah menurunkan hujan untuk menenggelamkan umat Nabi Nuh yang tidak beriman serta menyelamatkan yang lain melalui bahtera yang besar.


فَكَذَّبُوهُ فَأَنجَيْنَاهُ وَالَّذِينَ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا إِنَّهُمْ كَانُواْ قَوْماً عَمِينَ

Maka mereka mendustakan Nuh, kemudian Kami selamatkan dia dan orang-orang yang bersamanya di dalam bahtera, dan Kami tenggelamkan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Sesungguhnya mereka adalah kaum yang buta (mata hatinya). Surah Al-A'raf ayat 64



Tiga minggu yang lepas, seorang kawan kematian ayah kesayangan. Seminggu lepas pula Hisham patah tulang bahu ketika main bola. Semalam Fadhli kemalangan ketika nak pergi solat Jumaat. Semua itu adalah ujian. Bagi seorang muslim ujian ini ada kaitan dengan keimanan, bukan ujian yang tiada nilai sepertimana ujian yang dilalui oleh manusia lain :


أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ""Kami telah beriman"", sedang mereka tidak diuji lagi?" Surah Al-Ankabut ayat 2


"Senang la kau kata, bukan kau yang kena."

Memang. Sesungguhnya ujian itu datang dalam pelbagai bentuk. Jangan melihat ujian sebagai satu perkara yang susah semata. Kadangkala ujian itu datang dalam bentuk kesenangan yang melalaikan serta melupakan kita terus dari mengingati Allah. Sekurang-kurangnya manusia apabila dia susah dia ingat juga kepada penciptanya.

SABAR SAHABATKU. SESUNGGUHNYA ALLAH SEDANG MENGUJI IMAN KALIAN!

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.