Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Saturday 18 April 2009

Rindu Sebuah Nama

Sudah seminggu lebih aku masih mengalami penyakit seperti mana sebelum ini - tidak dapat tidur pada waktu yang sepatutnya. Walaupun minggu ulangkaji sudah tiba, aku masih gagal memanfaatkan minggu tersebut bukan dek kerana kemalasan tetapi dek kerana kesibukan. Pada minggu inilah aku terpaksa bertungkus-lumus menyiapkan power point untuk pembentangan Projek Sarjana Muda (PSM1) pada hari Rabu lepas seterusnya power point untuk pembentangan subjek kejuruteraan asas keesokan harinya. Selesai dengan pembentangan, hari Jumaat aku gunakan seluasnya untuk mencuri sedikit tenaga sebelum meneruskan projek Rekabentuk Struktur Konkrit-Insyaallah projek terakhir yang perlu aku siapkan dalam semester ini.

Bulan April sepertimana tahun-tahun sebelumnya merupakan bulan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur @ KL Book Fest. Dan seperti mana tahun-tahun sebelumnya bulan April juga merupakan bulan aku menghadapi peperiksaan akhir semester. Keinginan untuk menjejakkan kaki ke pesta buku wujud sejak lama dahulu. Melihat buku sahaja sudah cukup mengujakan apatah lagi jika buku tersebut adalah buku terbaru karangan penulis kegemaran seperti Zaid Akhtar, Nisah Haron, Faisal Tehrani dan yang terbaru Ust Hasrizal Abd Jamil atau SaifulIslam.com. Pada kali ini Ust Hasrizal telah membuat dua kejutan dengan pelancaran dua buah buku terbaru beliau iaitu :



1) Bercinta Sampai ke Syurga -sambungan Aku Terima Nikahnya
2) Rindu Bau Pohon Tin-Travelog Tarbiah

Melihat kulit depan dua buah buku tersebut sahaja sudah membuat perasaan ini teruja, sama sepertimana pertama kali melihat buku Aku Terima Nikahnya. Aku merasakan bahawa hasil tangan Ust hasrizal adalah cukup istimewa di kala lambakan pelbagai jenis buku yang merapu di kedai. Walaupun beliau bukanlah seorang penulis profesional, pengalaman beliau ber'asimilasi' dengan penduduk negara Eropah seperti Ireland dan Turki selama lebih 11 tahun menjadi modal yang paling berharga yang secara rela beliau kongsikan bersama pembaca. Seolah-olah pembaca dapat turut merasai apa yang beliau rasa lebih-lebih lagi dalam situasi aku sebagai seorang pelajar ketika ini.

Aku berkira-kira untuk ke PWTC pada 25 April 09 ini ketika Ust Hasrizal menjadi panel dalam slot Wacana Buku. Harap buku baru beliau tidak kehabisan stok seperti mana yang berlaku kepada buku Aku Terima Nikahnya.

Buat sementara ini, aku 'mengubat rindu' dengan melayari laman maya beliau di http://saifulislam.com/. Membaca artikel kiriman terbaru beliau menyebabkan aku sayu dan menitiskan air mata. Aku lampirkan perenggan daripada artikel penuh beliau :


Kenapa Ummi Mengandung? oleh Saiful Islam

FIZIKAL, RASIONAL, EMOSIONAL

Jika difikirkan beban mengandung, bukankah lebih wajar Allah Subhanahu wa Ta’aala jadikan para suami yang mengandung. Mereka ada kekuatan fizikal. Mahu mengangkat tong gas di atas bahu kanan dan kiri pun tidak punya masalah. Sepatutnya kekuatan fizikal itu digunakan untuk memikul tugas yang berat ini… hamil dan seterusnya melahirkan anak.
Tetapi saya terkenang kepada kata-kata Imam al-Ghazzali, bahawa “lelaki diciptakan Allah 9 rasional 1 emosi dan perempuan diciptakan Allah 1 rasional 9 emosi”. Ya, kekuatan wanita itu adalah pada emosinya. Tinggi EQ!

Emosi itulah kelayakan untuk seorang manusia hamil.

Emosi untuk sabar dengan berat dan payahnya 9 bulan mengandung. Emosi untuk membelai, memberi makan kepada kandungan seperti memberi makan kepada diri sendiri. Emosi yang kerana emosi itulah, alam bayi di dalam kandungan digelar ALAM RAHIM, iaitu ‘alam kasih sayang’.

Kasih sayang yang sulit untuk ditemui dalam jiwa lelaki, biar pun fizikalnya sasa dan mentalnya berkuasa. Aduhai anak-anak, sesungguhnya engkau tidak lahir ke dunia ini, melainkan engkau pernah dipeluk kasih dan sayang seorang ‘ibu yang rahim’ di ALAM RAHIM.


“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung keletihan demi kekeletihan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)” [Luqman 31: 14]

Terkenang keluarga lebih-lebih lagi IBU di rumah. Alhamdulillah IBUku masih sihat. Baru beberapa hari yang lepas aku menghubungi beliau. Dengan kedatangan minggu peperiksaan, janganlah kita lupa untuk meminta ampun dan restu daripada keluarga terutamanya IBU yang banyak berkorban untuk kita. Untuk IBUku, doakanlah kejayaan anakmu ini. Insyaallah aku akan cuba sedaya upaya untuk membalas segala pengorbananmu selama ini. Ya Allah, bantulah aku supaya aku dapat membantu IBU dan bapaku.....

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.