Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Thursday 21 May 2009

aku dilamun CINTA

Ini cerita betul. Aku sedang dilamun CINTA. Sungguh sukar untuk aku gambarkan perasaan yang bernama CINTA ini. Tidak tahu bila dan bagaimana perasaan ini datang. Zupppp....Ia menusuk ke dalam hati.

Oh CINTA. Hadirmu tidak ku jangka. Terasa seperti badanku melayang bila CINTA menyapa. Kadangkala kepala terasa pening memikirkan masalah bernama CINTA. Atau mungkin benar kata pujangga, CINTA boleh membuatkan manusia menjadi GILA.

Aku tidak maksudkan cinta kepada ibu bapa, bukan juga kepada negara dan bangsa tetapi cinta sesama manusia berlainan jantina.

Anda tidak percaya aku sedang dilamun CINTA. YA..CINTA, L.O.V.E.


Jangan ambil serius. Aku cuma bergurau. Memang cinta akan datang tetapi sekarang bukan masa yang sesuai. Sebenarnya dalam usaha mencari bahan untuk dimuatkan dalam artikel baru, aku menghilangkan rasa jemu dengan melawat laman web Youtube untuk mendengar berita melalui TVPas. Secara tidak sengaja aku terjumpa trailer @ video pendek tentang filem baru keluaran syarikat Metrowealth Movie yang diberi tajuk SYURGA CINTA. Menampilkan Awal Ashaari sebagai teraju utama bergandingan dengan si manis bertudung yang merupakan produk keluaran 'kilang' Akademi Fantasia entah musim ke berapa bernama Heliza. Secara kasar aku boleh katakan filem ini adalah filem stereotaip Melayu Malaysia.



Jalan ceritanya sudah boleh dibaca. Awal Ashaari merupakan seorang lelaki liar. Mungkin anak Dato atau Tan Sri yang bergaya dengan kereta mewah dan pakaian berjenama. Menghabiskan masa di disko, kaki perempuan dan menjalani segala macam kehidupan sosial yang melampau di kota besar. Dia memiliki seorang adik atau sepupu atau teman kecil (aku pun tak pasti) lakonan adik Haziq (yang popular dalam rancangan Tom Tom Bak). Setiap hari (agaknya) dia menjemput si Haziq ni pulang dari sekolah. Nak jadi penyedap cerita, ada seorang guru bersopan-santun (lakonan Heliza) yang rapat dengan adik Haziq ni. Secara 'tidak sengaja' Awal pun minat dengan cikgu tersebut. Lepas tu mula melakukan perubahan. Nak pikat Heliza punya pasal. Sampai satu keadaan, Awal digambarkan memakai serban dan jubah (langkah terdesak) semata-mata untuk berkenalan dengan cikgu Heliza. Dalam nak berkenalan tu macam-macam la terjadi (yang selalu tengok filem Melayu terutamanya terbitan Metrowealth mesti dah boleh agak) sehingga sampai satu masa Awal akan kecewa sebab Heliza tolak cintanya. Dan Awal pun berazam nak berubah menjadi seorang lelaki yang baik. Tak nak dah jadi kaki disko, kaki perempuan dan segala macam kaki. Di akhir cerita nanti mesti Heliza suka balik pada Awal (selalunya macam tu).

Inilah taraf filem Melayu Malaysia. Cinta menjadi tema utama. Itu bukan persoalan penting tetapi cara tema itu digarap dan dibawa ke dalam bentuk penceritaan adalah kurang sesuai. Aku tidak dapat menerima kenyataan bagaimana yang dikatakan KUASA CINTA itu dengan sekelip mata boleh merubah perwatakan manusia.

Aku tertarik untuk membandingkan filem ini dengan sebuah filem Indonesia - KETIKA CINTA BERTASBIH. Ya, tema CINTA sekali lagi dingkat dalam filem ini. Jadi apa bezanya?



Jika dalam SYURGA CINTA hanya ada dua watak utama, filem Melayu Indonesia ini pula menampilkan lima watak utama. Adaptasi daripada novel karya Habiburrahman El-Shirazy atau lebih dikenali sebagai Kang Abik, filem ini mengangkat tema CINTA ke satu peringkat yang pada mulanya sukar untuk difahami. Watak Khairul Azam, seorang mahasiswa Universiti Al-Azhar yang begitu menjaga prinsip dalam pergaulan tegas menolak bentuk pergaulan yang melanggar syariat. Satu contoh di mana ketika Eliana, anak Duta Besar Indonesia ingin memberikan hadiah berupa ciuman kepada Azam atas bantuannya, Azam dengan tegas menolak perbuatan itu sehingga Eliana menjadi tersangat marah.Namun kemarahan itu berjaya dikendurkan apabila Azam membuat penjelasan kepada Eliana dalam satu situasi ketika mereka pulang di dalam bas. Eliana terkesan dengan penerangan Azam sehingga menitiskan air mata.

Dalam situasi yang lain pula, apabila Azam berminat untuk melamar Anna, dia menggunakan orang tengah. Bukan dengan terang meluahkan perasaan kepada Anna atau melakukan sesuatu di luar kebiasaan (seperti memakai serban atau jubah). Walaupun akhirnya Azam dikhabarkan bahawa Anna telah dilamar oleh rakan baiknya iaitu Furqan, Azam tenang menerima kenyataan tersebut. Situasi ini menunjukkan kecantikan CINTA yang dipandu oleh syariat.

Dari segi pelakon pula, filem Melayu Malaysia lebih mengutamakan paras rupa dan populariti seseorang pelakon. Berbeza dengan filem Ketika Cinta Bertasbih, Kang Abik sendiri melakukan proses ujibakat untuk mencari individu yang betul-betul sesuai membawakan watak seperti mana yang digambarkan di dalam novel. Ini adalah satu pembaharuan dalam proses penghasilan filem bercorak dakwah di Indonesia. Memang mudah untuk aku menerima setiap watak pelakon dalam filem ini. Seolah-olah ianya benar. Anna dengan tudung labuhnya, Azam dengan sifat merendah diri, watak di dalam novel seakan dijelma dengan baik ke alam realiti.

Terpulang kepada anda samada untuk setuju atau tidak dengan pendapat di atas. Cumanya bagi diriku, secara jujur aku lebih tertarik untuk menonton filem Melayu Indonesia yang mempunyai nilai untuk diambil pengajaran berbanding filem Melayu Malaysia yang tidak lain cuma sebagai hiburan. Cukuplah dengan Gubra, Impak Maksima, Rempit, Bohsia dan sebagainya. Mungkin nanti ada filem baru iaitu Ragut atau Samseng Jalanan. Itulah taraf filem di Malaysia. Mengikut perkembangan semasa tetapi tiada nilai pengajaran yang boleh diambil daripadanya.

Jom tonton filem Ketika Cinta Bertasbih. 11 Jun 2009 tayangan serentak di lapan negara termasuk di Mesir. Sungguh aku dilamun CINTA...

3 comments:

~diaNe~ said...

jangan luper tgk macam menarik aje ceritanya...

dan jangan lupe anda perlu kembali ke UTHM untuk bercinta dengan buku2anda kelak..
hehe...

Mujahidah Amar Ma'ruf Nahi Mungkar said...

slm..ape khabar abg firdaus..slmt mnntn..adk ju (Mai) beria2 nk tgk cta ni..

Helme Zulkipli said...

Salam... bersamalah kita mendoakan semoga filem 'Syurga Cinta' keluaran Malaysia ini mampu menarik jejaka dan puteri di luar sana untuk mendekati dan menghayati agama Islam. Biarpun tidak sepenuhnya tetapi ia perlu bermula dari bawah...

Berdoa juga semoga Metrowealth akan menghasilkan filem yang lebih baik dari ini.

wassalam....


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.