Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Monday 18 May 2009

Santai

Alhamdulillah, aku selamat pulang ke Bandar Baru Bangi. Musim cuti ini Insyaallah akan aku manfaatkan untuk kerja-kerja yang mendatangkan manfaat bukan sahaja untuk diri sendiri tetapi untuk mereka yang berada di sekelilingku.

Seperti biasa banyak isu yang berlaku di sekeliling. Ianya terlalu pantas sehingga aku tidak berkesempatan untuk mengulasnya di dalam blog ini.

"Bila lagi kau nak hantar artikel baru", sapa seorang sahabat ketika bertemu di suatu hari.
"Bagi aku masa", jawabku ringkas.

Bergelumang dengan minggu peperiksaan selama lebih kurang tiga minggu memenjarakan ruang masa untuk aku menulis. Begitu juga dengan iklim politik dan bukan politik semasa memerlukan satu jangka masa yang panjang untuk aku melihat, memahami seterusnya membuat ulasan yang matang. Tiada guna jika sesuatu artikel itu ditulis namun tiada isi yang boleh diambil manfaat.

Isu hangat negeri Perak, isu "beer @ arak" halal keluaran sebuah syarikat Iran-Arpanoosh, kes selsema babi @ influenza A, konsep SATU MALAYSIA gagasan Datuk Seri Najib Tun Razak adalah antara isu yang sedang cuba aku fahami untuk diulas. Masih banyak kelompongan maklumat dalam isu-isu tersebut yang perlu aku isi.

Ah, siapalah aku untuk memahami semua isu ini. Boleh sahaja aku "membakul sampahkan" isu-isu tersebut kerana ianya tidak kena mengena dengan bidang kejuruteraan sedang yang aku pelajari. Namun ingat usia muda meruapakan satu peringkat di mana akal perlu dilatih untuk berfikir dan mentafsir dalam melihat sesuatu perkara biar pun ianya tidak kena mengena dengan bidang pekerjaan kita. Jangan dibiarkan akal ini berkarat di usia muda. Batu asahnya ialah MERENUNG dan BERFIKIR. Untuk menghasilkan proses BERFIKIR yang matang maka ia perlu kepada ILMU yang digali di merata tempat. Gali dan carilah ia. Lambat laun ia akan ditemui.

Sebelum menutup entri ini aku ingin meminta supaya "Bagi aku masa"....

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.