Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Thursday 28 May 2009

Kenyataan membawa padah

Tatkala membaca harakah daily sebentar tadi, aku menemukan suatu pengajaran yang cukup penting terutamanya bagi mereka yang berhajat untuk menjadi ahli dalam bidang siasah/politik semasa. Dua situasi berbeza yang terjadi di dua negara- Malaysia dan Indonesia memberikan satu gambaran betapa pentingnya sesuatu kenyataan itu diteliti sebelum dikeluarkan. Ianya bukan sahaja boleh menjadi bahan provokasi media malah mungkin kenyataan tersebut boleh membawa rebah kepada individu atau parti yang didokongnya.

Kes pertama


Heboh sejak kebelakangan ini ada satu usaha untuk membawa bekas Ketua Parti Komunis Malaya, Chin Peng untk kembali ke Malaysia. Pelbagai pandangan sama ada daripada pihak kerajaan, pasukan polis dan tentera malah orang awam menyelar usaha ini kerana kembalinya Chin Peng ke Malaysia seperti menoreh luka lama dalam sejarah ketika usaha mencapai kemerdekaan suatu ketika dahulu. Saksikan sahaja contoh kekejaman komunis dalam filem Bukit Kepong. Paling tidak baca sahaja novel ini yang menjadi antara bahan bacaan wajib dalam Komponen Sastera (KOMSAS) sekolah menengah seluruh Malaysia.


Tidak dapat tidak, nyata sejarah hitam pernah dicoret oleh pasukan komunis dengan perilaku membunuh banyak nyawa tidak berdosa. Aku ingin membawa isu ini ke satu arah yang lebih berfokus dengan tujuan untuk mengaitkannya dengan isu utama yang ingin aku bawa.

Apabila isu ini diajukan kepada seorang tokoh ulama dalam negara, pada masa yang sama merupakan pimpinan sebuah parti politik dengan jawatan Mursyidul Am iaitu Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, beliau tidak memberikan jawapan secara selari malah menggunakan satu kaedah menjawab yang aku namakan "satu solan, banyak jawapan".

Ketika wartawan mengajukan tentang usah membawa balik Chin peng, beliau menyatakan begini :

"Mengapa kita takut sangat hal ini. Rakyat negara ini bukannya buta sejarah, kita seharusnya sedar. Fahaman komunis hanyalah sebahagian sahaja dari pelbagai fahaman. Orang komunis dan nasionalis sama sahaja seperti adik beradik kerana sama-sama menolak hukum Islam".berita penuh

Jawapan ini bukan sahaja menjawab soalan mengenai usaha membawa balik Chin peng tetapi dasar jawapan beliau dipaku oleh agama dan syariat. Dalam beliau menolak usaha tersebut, ada isi penting lain yang beliau ingin sampaikan. Iaitu apa sahaja yang menolak Islam perlu ditentang tidak kira komunis, nasionalis atau kapitalis.

Kenyataan ini pastinya tidak mengelirukan bahkan aku yakin semakin ramai yang akan menghormati tuan guru kerana kenyataan ilmiah seperti ini.

Kes Kedua


Lain pula halnya yang terjadi kepada Parti Keadilan Sejahtera (PKS) di Indonesia. Jika sebelum ini PKS dilihat sebagai sebuah parti yang mempunyai potensi besar untuk kembali membawa sinar cahaya Islam kepada warganya namun hasil kenyataan dalam satu majlis jamuan.

Pada jamuan Silatulrahim dan Dialog Antara Keluarga Pahlawan Nasional yang diadakan pada November 2008 ketika pilihanraya umum (pemilu) semakin hampir, beberapa pimpinan PKS telah hadir ke jamuan ini yang bertujuan untuk menyanjung jasa tokoh yang pernah berbakti kepada Indonesia termasuklah salah seorang daripada pemimpin itu ialah Suharto. Mengikut sejarah, zaman pemerintahan Suharto adalah zaman pemerintahan kuku besi. Kes Tanjung Periuk dan peristiwa lain yang mengganggu gugat keselamatan Islam khususnya terjadi pada zaman Suharto.

Apa yang terjadi ialah terdapat sesetengah pemimpin PKS memuji bekas Presiden tersebut. Dikahabarkan juga ada pemimpin PKS yang ingin mengadakan hubungan dengan parti Suharto iaitu Golkar yang kini dipimpin oleh Jusuf Kalla. Ketika majlis berlangsung kelihatan juga anak perempuan Suharto, Titiek Suharto duduk semeja dengan Ketua Dewan Syura PKS, Hilmy Aminuddin dan Setiausaha Agung PKS, Anis Matta. Kejadian ini memberikan gambaran buruk kepada rakyat yang meletakkan harapan tinggi kepada PKS untuk membawa mereka keluar dari belenggu masalah yang sekian lama dihadapi.


Akhirnya ketidakpuasan ini diterjemahkan apabila kalahnya calon-calon PKS di tempat yang dulunya mereka kuasai pada tahun 2004. Disebutkan generasi muda adalah antara golongan yang paling kecewa dengan perubahan sikap PKS ini.sumber rujukan

Kesimpulan

Jelas daripada dua kes di atas, perlunya seorang pemimpin itu meneguhkan dasar dan prinsip perjuangannya di atas paksi akidah dan Islam. Walaupun atas alasan strategi, namun perkara itu bukanlah sebab kita terpaksa mengeluarkan kenyataan dengan bahasa yang disenangi oleh lawan. Lihat sahaja kes muqabalah suatu ketika dulu ketika mana ada cadangan menggabungkan UMNO-PAS, pimpinan yang berpegang teguh atas dasar Islam mengeluarkan kenyataan bahawa ISlam dan nasionalis tidak boleh bercampur. Sampai bila-bila pun. Dan ketika timbul pula isu Ulama-Profesional sekali lagi jawapan yang dipandu Islam muncul-tiada pemisahan antara ulama dan profesional. Inilah peri pentingnya sebuah jemaah Islam itu melatih ahlinya supaya "faham dan hadam" prinsip serta dasar perjuangan. Berjuang bukan kerana parti, bukan kerana pangkat, harta, masyhur dan gila kuasa. Perjuangan akidah dan Islam jelas. Islam bukan kosmetik untuk ditempek pada muka untuk kelihatan cantik pada pandangan orang ramai.

Ayuh golongan muda, bersihkan akidah dan prinsip perjuangan!!!

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.