Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Tuesday 18 August 2009

Jambori Amal Johor 2009

Alhamdulillah, setinggi puji dan syukur kepada Allah SWT tuhan yang Maha Menentukan. Dalam kesibukan berhadapan dengan tugas-tugas sebagai seorang pelajar, Allah memberi sedikit ruang dan peluang kepadaku untuk melakukan sedikit misi amal beberapa hari lalu.

Jambori Amal Negeri Johor 2009 telah berjaya dijalankan dengan jayanya pada 14-16 Ogos lalu di Sungai Sudah, Muar, Johor. Inilah kali pertama aku dapat ber'jambori' di peringkat negeri. Bagi yang tidak mengetahi apakah itu jambori, ia sebenarnya merupakan perhimpunan tahunan atau boleh juga disebut sebagai perkhemahan peringkat negeri. Penganjur jambori ini iaitu Yayasan Amal Malaysia cawangan negeri Johor telah berjaya menghimpunkan lebih kurang 200 orang peserta dari serata kawasan negeri Johor seperti Batu Pahat, Kulai, Kota Tinggi, Labis dan Simpang Renggam.


Keunikan jambori kali ini ialah pada aktiviti yang disusun sepanjang 3 hari 2 malam program berlangsung. Misi utama iaitu 'memasyarakatkan yayasan amal' telah membawa satu dimensi baru di mana setiap aktiviti yang dirancang akan melibatkan penyertaan peserta dengan masyarakat sekitar.

Antara aktiviti yang berlangsung sepanjang jambori ialah program anak angkat, kembara amal, gotong-royong, derma darah dan pemeriksaan kesihatan, sukan air, sukan rakyat dan jamuan rakyat. Walaupun pada awalnya satu konsert amal yang menampilkan Renggo-bekas vokalis kumpulan Arrow, dicadangkan untuk diadakan ia terpaksa dibatalkan pada saat akhir atas beberapa masalah teknikal. Namun ia tidak melemahkan semangat peserta jambori untuk mengikuti aktiviti yang dirangka hingga ke hari terakhir.

Peserta jambori menunjukkan bakat mengendalikan kanu dan hasilnya....

Semua terbalik. Apa dah jadi bang oii..

Acara memasukkan paku ke dalam botol. Nampak mudah tetapi menduga kesabaran

Kaum ibu menunjukkan bakat menganyam ketupat

Gelagat adik-adik prasekolah dalam pertandingan mewarna

Sambutan yang menggalakkan masyarakat setempat dalam setiap aktiviti telah memberi satu petanda yang baik bahawa yayasan amal semakin diterima oleh masyarakat. Slogan "Beramal Kerana Allah" telah dihayati dengan sepenuhnya oleh para peserta. Walaupun tiada insentif berupa material yang diberi kepada setiap peserta atas segala sumbangan tenaga dan masa yang dicurahkan namun ia bukanlah alasan untuk peserta menunjukkan semangat yang tinggi untuk membantu sebaik mungkin bagi melancarkan perjalanan program.

Sungguh aku terharu melihat semangat semua peserta. Tidak kira yang muda atau yang sudah berumur, semua menunjukkan satu kesepaduan amal yang mantap yang mana jika diukur dengan kerja buat tersebut, Insyaallah aku melihat akan munculnya kembali sinar Islam di selatan tanah air ini. Tahniah kepada semua. Semoga kita bertemu pada Jambori Amal Peringkat Nasional akhir tahun nanti.


BERAMAL KERANA ALLAH
AMAL PRIHATIN

1 comment:

Mujahidah Amar Ma'ruf Nahi Mungkar said...

slm..
waah,bestnye..nilah program yg kak asma' ajk ju pgi...
huhu tp ju blik kmpg plak da..
hmmm,xpe2 lain kli bleh join lg..


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.