Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Tuesday 4 August 2009

Pembuka bicara bulan Ogos

Bicara 1 : Anti kezaliman

Kata Mufti Perak, Dato Seri Harussani Zakaria


JIKA perhimpunan yang boleh mendatangkan huru hara, MAKA adalah haram mana-mana pihak untuk menyertainya apatah lagi perhimpunan itu tidak mendapat kebenaran pihak berkuasa.


JIKA undang-undang sudah mengklasifikasikan perhimpunan itu sebagai haram, MAKA hukumnya menganjur dan menyertai perhimpunan itu adalah haram.

Wajib ke atas semua pihak untuk taat pada undang-undang demi menjaga keselamatan negara, oleh itu berdosa jika undang-undang tidak dipatuhi.

Mana-mana pihak yang ingin menyertai perhimpunan itu dinasihatkan supaya membatalkan hasrat mereka, sebaliknya melakukan protes secara aman sama ada melalui surat atau mengadakan pertemuan bagi mendesak kerajaan.

Kata Aku

JIKA perhimpunan JOM HEBOH itu haram, MAKA adalah haram untuk mana-mana pihak untuk menyertainya walaupun perhimpunan itu mendapat kebenaran pihak berkuasa.

JIKA undang-undang negara mengklasifikasikan perhimpunan JOM HEBOH sebagai perhimpuan sah (kerana mendapat permit), MAKA hukumnya menganjur dan menyertai perhimpunan itu adalah halal.

JIKA meletakkan kalungan bunga di pusara itu haram, MAKA adalah haram untuk mana-mana pihak untuk meletakkannya walaupun yang dihormati itu adalah pihak berkuasa (tentera-pejuang negara).

Aku bukan orang sastera. Apatah lagi pakar bahasa. Tetapi ukuran JIKA-MAKA yang digunakan dalam hal perhimpunan haram sukar untuk aku mengerti. Apakah untuk menilai hukum sesuatu perhimpuan itu haram atau sah hanya menggunakan nilai undang-undang dalam perlembagaan negara? Aku keliru. Aku bukan ahli dalam bidang agama dan bergantung harap kepada golongan agamawan untuk mengetahui sesuatu hukum. Namun jika begini keadaaannya, aku jadi keliru. Kenyataan begini tidak menyelesaikan isu tetapi hanya menjadikan pemikiranku serabut dan kusut.

Bicara 2 : Serangan 'tentera BABI'

Kematian pertama mangsa selsema babi, kita tak peduli. Mangsa kedua meninggal, kita kata masih terkawal. Hingga kini sudah lapan orang mati akibat virus H1N1-selesema babi. Takkan masih nak berdiam diri. Tak usah nak berdebat isu penggunaan istilah mana paling sesuai-nak guna istilah H1N1 atau istilah selesema babi. Istilah apa yang digunakan sekalipun tidak menyelamatkan nyawa manusia. Kematian adalah sesuatu yang pasti. Tak semestinya kerana 'babi'. Matinya Michael Jackson dan Yasmin Ahmad tiada kena mengena dengan virus ini.

Manusia mendabik dada mendakwa mereka hebat. Cipta senjata pelbagai rupa tetapi 'tentera' tuhan yang satu ini tidak dapat mereka tewaskan. Penyakit itu suatu bala. Bala itu suatu peringatan. Peringatan kepada semua yang makin lupa akan tuhan. Bagaimana nak selesaikan?
Usaha dan jangan lupa minta pertolongan kepada tuhan yang ESa-Allah SWT.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Apa erti aku berbicara? Bukannya ada yang hendak mendengar. Tetapi hati tetap meronta dan terus meronta. Biarlah....kerana makin banyak aku berbicara menjadikan diri makin banyak memahani perkara. Aku tutup bicara ini dengan beberapa patah kalimah :

Kita pelakon di pentas dunia,
Haruslah bijak memilih watak,
Kerana watak kita di dunia bakal menentukan anugerah apa yang kita dapat di akhirat kelak...

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.