Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Saturday 29 August 2009

Dakwah Sang Mekanik

Salam Ramadahn.
Sedar atau tidak hari ini sudah lebih kurang seminggu Ramadhan menjadi tetamu kita. Pasti dalam seminggu yang lepas pelbagai kenangan telah mewarnai Ramadhan kita pada kali ini. Tidak kira apa jua yang kita lakukan, pastikan supaya ianya menjadi sebahagian daripada amal ibadah yang dikira perbuatannya sebagai amal soleh.

Pada kiriman kali ini aku ingin berkongsi sedikit mengenai peristiwa sebelah petang tadi. Mungkin aku boleh gambarnya ianya sebagai suatu usrah tidak formal antara aku dengan sahabat Sarawakku, Sahrul Khair. Perkongsian idea ini berlaku ketika kami bersama-sama membetulkan tayar basikal yang pancit.

Proses pertama : membuka tayar daripada posisinya

Begini mulanya....
Lebih kurang pukul 3 petang, aku mengajak Sahrul untuk membantu menukar tiub tayar basikal kami yang pancit. Kami di sini bermaksud tayar basikal aku pancit, begitu juga tayar basikal sahrul. Jadi kedua-dunyanya perlu ditukar dengan tiub yang baru.

Sebelum memulakan tugas menukar tiub, aku sempat bertanya kepada Sahrul. "Enta pandai tak tukar tiub tayar basikal?" Aku memang biasa membahaskan diri Sahrul sebagai 'enta'.
"Sik pernah. Tok lah kali pertama", jawab Sahrul.

Aku tidak kisah sama ada Sahrul pandai atau tidak dalam hal sebegini kerana sebenarnya kerja ini memang boleh aku lakukan secara bersendirian. Cuma tidak seronok kerana tiada teman untuk berbual. Skru dilonggarkan, tayar dicabut dari posisinya. Dengan menggunakan peralatan khas, tayar dikopak supaya tiub yang sudah bocor dapat dikeluarkan. Sahrul dengan tekun turut membantu. Kemahiran memperbaiki sendiri basikal telah aku pelajari sejak lama dahulu ketika aku tinggal di Sabah. Terima kasih kepada bapaku yang menurunkan kemahiran ini.

Ini proses mengopak tayar

Dalam sibuk melakukan kerja, sempat Sahrul berkata "Orang Elektrik tukar tiub basikal. Mana nak jadi". (orang elektrik di sini merujuk kepada diri Sahrul yang mengambil kursus kejuruteraan elektrik di UTHM). Aku pun menjawab spontan "Takkan mesti ambil kursus mekanikal baru boleh buat kerja ni. Itu satu pemikiran yang salah".

Terus aku teringat kepada kenyataan sahabat lamaku, Ustaz Azlan "Minda mahasiswa masa kini telah dicompartmentalizationkan @ dikotak-kotakkan. Orang agama hanya bekerja di masjid, jabatan agama. Jurutera di kilang-kilang, peguam di mahkamah. Ini suatu budaya yang tidak sihat".

Ya. Aku setuju dengan pendapat Ustaz Azlan. Mungkin Sahrul ada simptom compartmentalization tersebut. (tapi simpton pada tahap yang tidak merbahaya). Mungkin Sahrul berpendapat perlu 'menjadi' seseorang baru boleh melakukan kerja 'orang' tersebut.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Setiap Muslim Adalah Dai'e

Gejala compartmentalization yang merebak di dalam minda masyarakat muslim adalah merbahaya. Gejala ini sudah sekian lama dipelopori di Eropah bila mana urusan agama dan urusan pengurusan keduniaan diasingkan. Lantas ideologi ini dikenali sebagai sekularisme.

"Aku bukan ambil bidang pengajian agama. Mengapa pula aku yang perlu menjadi pendakwah"

"Alah, ustaz dan ustazah lepasan Mesir kan ramai. Suruh mereka je ajarkan murid kita ni mengaji dan menulis jawi"

"Kami bukannya alim. Malulah nak solat berjemaah di surau"

Ini antara dialog akibat daripada gejala compartmentalization. Menjadikan muslim itu dipasarkan mengikut bidang pengajian di universiti. Kesannya nanti adalah kepada proses dakwah itu sendiri. Mahasiswa akan menjadi bidang pengajian mereka sebagai 'alasan kukuh' untuk tidak melakukan dakwah. Bukanlah yang dimaksudkan berdakwah di sini perlu dengan duduk di hadapan orang ramai menyampaikan ilmu semata-mata tetapi dakwah yang disampaikan dalam kaedah yang pelbagai.

Jurutera dengan kaedah kejuruteraannya
Doktor dengan kaedah perubatannya
Peguam dengan hujah dan faktanya

Maksudnya semua muslim itu boleh menjadi pendakwah dalam posisi masing-masing. Tidak mesti ustaz atau ustazah datang ke kilang atau tapak pembinaan untuk berkuliah agama atau turun ke setiap hospital untuk memberi tazkirah. Cukup hanya dengan individu muslim itu sendiri memainkan peranan dalam posisinya.

Cuma yang perlu diberi perhatian ialah persiapan untuk berdakwah itu sendiri. Bak kata pepatah arab "Orang Yang Tiada Apa-Apa tidak Dapat Memberikan Apa-Apa".

Dakwah itu adalah medan untuk kita menyampaikan ilmu Islam kepada sesama muslim. Persipkanlah diri dengan sedikit-sebanyak ilmu tentang tauhid, akidah, ibadah, fardu ain dan ulum Al-Quran serta hadis. Insyaallah kerjaya sebagai pendakwah boleh diisi pada bila-bila masa. Tetapi sebelum tu jangan lupa jernihkan fikrah sebelum berdakwah.

Hasilnya......

Ingat saudara, kita ini umat Nabi Muhammad SAW. Mulianya kita kerana Allah SWT beri kita kesempatan untuk menyambung tugas yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad SAW. Dapat juga kita peluang untuk merasa pedih dan peritnya ketika Nabi kita berdakwah suatu ketika dulu.

BIASAKAN YANG BETUL dan BETULKAN YANG BIASA

1 comment:

Muhd Syafiq Mat Jap said...

wah...hebat-hebat...boleh bukak bengkel nanti...satu usaha baik juga tu untuk dakwah...hehe...


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.