Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Sunday 13 September 2009

Ubah-Berubah

Salam Ramadhan,
Pejam, celik, pejam, celik, Ramadhan sudah menghampiri penghujungnya. Lagu-lagu raya sudah mula dimainkan di pasaraya dan bilik-bilik kolej kediaman pelajar. Begitulah ghairahnya manusia ingin menyambut raya. Bukan sahaja manusia yang menyambut raya tetapi semua benda turut terken tempias hari raya. Baju raya, kasut raya, kad raya, kuih raya, duit raya...Pendek kata raya di mana-mana.

Tapi Ramadhan belum habis lagi. Masih ada ruang-ruang mengumpul pahala hasil daripada amal ibadah yang dilakukan. Jangan kita lupa untuk mencari satu malan yang lebih baik dari seribu bulan iaitu malam lailatul qadar. Isilah malam-malam di minggu terakhir Ramadhan dengan ibadah sunat-qiamullail, zikir, wirid, dan bertilawah Al-Quran. Jika gagal berjumpa dengan 'tetamu' lailatul qadar sekalipun, yakinlah bahawa setiap amalan yang dilakukan dengan ikhlas tersebut ada perkiraan dalam buku catatan amal.


Esok (23 Ramadhan 1430), aku diminta oleh pihak Kelab Iqra untuk mengisi slot IkoN pada program Kuliah Pembangunan Integriti Islam (KP2i). Bertungkus lumus aku cuba menyiapkan slaid powerpoint bagi pembentangan esok. Tajuk yang diberikan ialah "Pemuda Agen Perubahan". Fuhh... macam gempak je tajuk yang diberikan. Moga pembentangan esok juga akan gempak. Aku berharap agar pembentangan esok akan berjaya mengubah persepsi mahasiswa/wi untuk menjadi agen perubahan atau dalam kata lainnya menjadi seorang pendakwah yang bertugas merubah suasana kampus agar menuju ke arah yang lebih baik.

Aku mengambil serius jemputan ini. Aku tidak mahu hanya hadir untuk melepaskan tanggungjawab dan memenuhi tentatif program semata, sebaliknya aku mengharapkan kesan besar daripada pembentangan tersebut. Terima kasih aku ucapkan kepada pihak urusetia yang memberi kepercayaan kepada mahasiswa 'tua' ini untuk berkongsi sedikit buah fikiran kepada mahasiswa 'muda' di kampus ini.

Jom ramai-ramai datang untuk beri semangat dan jangan lupa doakan semoga pembentangan esok berjaya.

1 comment:

Mujahidah Amar Ma'ruf Nahi Mungkar said...

salam
best slot akhi..
tp akhi ckp laju sgt.. =p
Ana tgh mencuba jd 'Agen Perubah'
Doakan ye..
Syukrn =)


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.