Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Monday 12 January 2009

Orang Gila Yang Cerdik

"Aku orang gila, kau orang cerdik"
"Aku makan sampah, kau makan makanan enak"


"Orang gila tak solat tak berdosa, orang cerdik tak solat masuk neraka"
"Orang gila masuk syurga tanpa hisab, orang cerdik kena hisab"
Semalam aku mendapat 'kuliah' percuma dari orang gila.
YA-ORANG GILA!!!

Ini bukan cerita rekaan tapi aku benar-benar bertemu orang gila yang cerdik.

Walaupun gila tapi setiap butir perkataan yang dituturkan adalah hikmah. Aku terkesima. Mana mungkin orang gila boleh sebijak ini. Sedangkan aku yang kononnya cerdik tak pernah sedar akan hakikat setiap apa yang diucapkan.

Ahh..Nasihat orang gila mana mungkin boleh dipercaya. Entah mana sumber rujukan, entah mana kitab panduan yang dia guna. Mungkin orang ni dulunya gila dunia, bila dah gila betul baru nak ingat akhirat. Orang cerdik macam aku tak layak terima nasihat orang gila.

"Kamu orang cerdik yang malas. Malas melambatkan proses untuk berjaya"

"Kamu terpesona dengan dunia tapi dunia tarafnya hanyalah seperti sampah, sampah yang menjadi makanan rutin aku"

Betul. Malas melambatkan proses berjaya. Aku leka dengan dunia sehingga meninggalkan suruhan solat, arahan menutup aurat aku ingkar, dengan merokok aku rasa tenang. Tapi...
Tapi nasihat ini datang dari orang gila. YA-ORANG GILA!!!



"Berubahlah wahai orang cerdik. Tak malu ke kamu pada orang gila seperti aku."

Apa pendapat kalian, boleh atau tidak aku terima nasihat orang gila ini?

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.