Ia datang lagi

Ia datang lagi

jom hebohkan

Thursday 4 September 2008

Syukur...

Alhamdulillah. Ramadhan dah masuk hari ke-4. Cepatnya masa berlalu. Mana tak cepat, dalam 24 jam sehari aku menggunakan 2/3 daripadanya untuk kelas, tugasan, ulangkaji dan pada sebelah malamnya untuk tarawih dan tadarus. Tapi itulah hakikatnya kedatangan bulan Ramadhan-bulan ujian dan medan mengji kesabaran. Sabar ke aku dalam menghadapi semua ni??
............................................................................................................
Cumanya aku berasa tidak senang dengan kelakuan sebahagian daripada mahasiswa/wi terutamanya yang menghuni di Kolej Kediaman Tun Dr Ismail (baca KKTDI). Bagi mereka tiada beza antara bulan Ramadhan dengan bulan-bulan yang lain. Yang berubah waktu makan-sahur sebelum pukul 5.55 pagi dan makan malam bermula 7.15 petang. Selain itu, hampeh. Tiada apa yang berubah. Takda perubahan, kami berubah la!! Kami datang solat di surau. Berjemaah pula tu. Solat tarawih pun kami buat. Lepas tarawih tadarus pula. Bagus, bagus..

Tapi kenapa masa berbuka masih berdua-duaan dengan siswi? Duduk bersebelahan pula tu. Siang banyak tidur. Penat jadi alasan. Lepas berbuka rokok menjadi antara hidangan utama yang menyelerakan. Siswi pula pakaian MasyaALLAH. Comel mengalahkan adik-adik berumur 6 tahun ke bawah dengan baju tak padan dengan saiz badan.

"Lan, maghrib hari ni pukul berapa?". "7.15 bang"pantas jawapan yang diberikan. Subuh esok? Aaa..5.50 kot. Zohor? Tak pasti la,bang.

Fenomena macam ni mesti biasa berlaku. Kenapa?TAK PERCAYA? Cuba la buat ujikaji kat rakan-rakan di sebelah. Waktu maghrib kan waktu berbuka puasa. Kalau hari biasa waktu-waktu macam ni masih berada di padang, di Parit Raja. Azan maghrib adalah azan yang paling ditunggu-tunggu. Eh, eh.. Takkan berbuka je. Azan tu maknanya waktu solat dah masuk bukan waktu berbuka sahaja. Kenapa lepas berbuka tak pergi solat berjemaah di surau. Bukan jasad rohani je perlu makanan roh pun nak makan juga. Dah lama roh tu puasa.



Sudah la. Yang berkata ni pun bukan sempurna sangat. Dalam keadaan tidak sempurna tetapi ada kesedaran untuk berubah daripada tak sedar diri tu tak sempurna dan tidak mahu berubah. Moto aku pada Ramadahan kali ini "Bulan Untuk Berubah".


Selamat Berpuasa!!

No comments:


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com

Tazkirah : Al-Alaq (The Clot)


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

96:1 Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created-

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَق

96:2 Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

96:3 Proclaim! And thy Lord is Most Bountiful,-

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

96:4 He Who taught (the use of) the pen,-

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

96:5 Taught man that which he knew not.